PRESSMEDDELANDE 14 mars 2024 

Amfi presenterar Shiatsu – en ny pjäs av Dimen Hama Abdulla på Accelerator 19-21 april

Amfi #6 Shiatsu av Dimen Hama Abdulla
19 april 17.00 & 19.00, 20 april 13.00 & 15.00, 21 april 13.00

Under våren presenteras nästa del i Amfis serie med ny dramatik – Amfi #6 Shiatsu av Dimen Hama Abdulla. I Shiatsus sju scener skildrar Dimen Hama Abdulla en känslomässig kris som följer i spåren av ett övergrepp. Föreställningen spelas på Accelerator 19-21 april.

Jag drömmer, mina fattiga drömmar utan bild och ord, det är en instinkt, det är upprättelsen, den söker mig, den drar i mig. Det är dags att bestraffa, kräva ansvar, tömma alla skrymslen och vrår på spindelnät och damm, det lägsta av det lägsta ska fram. 

Dimen Hama Abdulla, som belönats med både Bennypriset till minne av Benny Fredriksson, och det svenska Ibsensällskapets Ibsenpris, är under våren även dubbelaktuell med Döden, döden på Backa teater och De utvalda på Regionteater Väst.

Shiatsu, i regi av Saga Gärde, framförs som en monolog med scenkonstnären Amina Szecsödy på scen. Amina Szecsödy ger liv åt textens olika roller och händelser i en omfattande ljudgestaltning av kompositören Johan Blixt. Uppsättningen är det första samarbetet mellan Dimen Hama Abdulla och regissören Saga Gärde, som senast uppmärksammades i samband med Krigerska på Backa teater 2020 och Glömskans arkiv på Malmö konsthall 2023. Kostymen är skapad av hyperaktuella stylisten Liselotte Bramstång som nyligen arbetat med All Blues, Nuda Paper, Rave Review och Vogue Scandinavia, bland andra. 

På scen Amina Szecsödy Regi Saga Gärde

Ljuddesign och musik Johan Blixt Scenrum och ljusdesign Anton Andersson

Kostym Liselotte Bramstång

I samtal Dimen Abdulla & Balsam Karam 19 april

Amfi som är en plattform för ny dramatik, värnar om teatern som mötesplats och arena för samtidsfrågor. Föreställningen återföljs av publika samtal i samarbete med Stockholms Kvinnohistoriska, där Dimen Hama Abdulla och inbjudna gäster deltar för att diskutera pjäsens tematik samt Abdullas praktik. Mer information om medverkande i samtalen tillkommer.

Fredag 19 april 2024
Dimen Hama Abdulla i samtal med författaren Balsam Karam
Lördag 20 april 2024
Mer information om medverkande i samtalen tillkommer
Söndag 21 april 2024
Mer information om medverkande i samtalen tillkommer

Föreställningen spelas på konsthallen Accelerator, Frescativägen 24A Stockholm

Speldatum
19 april 17.00 (för studenter) & 19.00 (premiär)
20 april 13.00 & 15.00
21 april 13.00
Programtid: föreställning & samtal 2 timmar

Biljetter förbokas via Billetto
Läs mer om Amfi här amfiplay.se

Shiatsu har utvecklats inom ramen för ett nordiskt samarbetsprojekt med den norska plattformen Cornerstone, där Dimen Hama Abdulla varit en av tre deltagande dramatiker. Under projektet utvecklades tre pjäser som kommer att presenteras under Bergens dramatikkfestival 2024.

Amfis projekt genomförs med stöd av Stockholms Stad, Kulturrådet, Region Skåne, Nordisk Kulturfond och i samarbete med Accelerator och Stockholms Kvinnohistoriska. 

______________________________________________________________________________________

Biografier medverkande 

Dimen Hama Abdulla (f. 1984) har studerat dramatik vid Stockholms dramatiska högskola och debuterade som dramatiker med monologen På alla fyra som uppfördes av Stockholms stadsteater 2014. Hon har även skrivit pjäsen Revolution som uppfördes av Ung scen/öst 2015, samma år som hon utsågs till Radioteaterns husdramatiker. Under hösten 2018 spelades Dimen Hama Abdullas pjäs K, en hyllning till Leila K och till alla kvinnor som var före sin tid. Under 2022 återkom hon till Stockholms Stadsteater med pjäsen Mommy issues och tilldelades Bennypriset till minne av Benny Fredriksson och det svenska Ibsensällskapets Ibsenpris. Under våren 2024 är Dimen Hama Abdulla aktuell med Döden, döden på Backa teater och De utvalda på Regionteater Väst.

Amina Szecsödy (f. 1995) arbetar med performance för att undersöka sin omedelbara omgivning och hur den dokumenteras. I sitt arbete använder hon text, ljud, kropp och rörelse från popkultur, tidningsartiklar, film och mytologier och kanaliserar dissonanta röster och fenomen från det förflutna och framtiden till sin omedelbara nutid. Amina Szecsödy har en BA i scenkonst från Teaterhögskolan i Malmö och en MA i koreografi och performance från Justus-Liebig-Universität i Giessen. Hennes arbeten har visats i Sverige på Konträr, Teater Västernorrland och Weld och internationellt på Künstlerhaus Mousonturm, Kunstencentrum KAAP, Kunstencentrum BUDA, samt Frankfurter Kunstverein. Amina Szecsödy har återkommande samarbeten med konstnärer såsom Myriam Lefkowitz, Gry Tingskog och Chloe Chignell. Hon har även medverkat i Förlustens rumtid av Balsam Karam, i regi av Saga Gärde, på Accelerator 2020, och kommer att ses i Nikima Jagudajev verk Basically som ges veckorna före Shiatsu på Accelerator.  

Saga Gärde (f. 1979) är regissör och arbetar med scenkonst, ljudkonst och film genom dokumentära processer. I sitt arbete som teaterregissör väver hon samman dokumentärt material, ljud och musik med ny dramatik och skapar föreställningar med principer hämtade från musikalisk komposition. 2018 satte hon upp Labyrint av Felicia Mulinari på Malmö Stadsteater, som sedermera vann pris på Scenkonstgalan 2019. Efter flera lyckade samarbeten med Athena Farrokhzad, som Vitsvit (2013) för Sveriges Radio och Krigerska för Backa teater, startades Amfi som en scen för uppsättningar av ny dramatik och samtal. Saga Gärde är konstnärlig ledare sedan 2020 och har bland annat uppfört Terroristens kropp av Christina Ouzounidis, Förlustens rumtid av Balsam Karam samt Moral enligt Medea av Athena Farrokhzad. Hennes senaste uppsättning av Glömskans arkiv på Malmö Konsthall 2023 väckte stor uppmärksamhet och omnämndes i Aftonbladet som “en poetisk och musikalisk sensation”. 

Johan Blixt (f. 1991) är tonsättare och ljuddesigner utbildad vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. I sin praktik utforskar Johan Blixt gränslandet mellan musik och teknik och undersöker hur instrument kan augmenteras och förlängas genom sensorer och elektroniska ljud. På teatern söker han efter balansen mellan musik, text och scen i en ljudvärld som så sömlöst som möjligt skapar en upplevelse där publiken blir innesluten i historien. Johan Blixts musik har spelats på festivaler i bland annat Danmark och på Island, såväl som på Berwaldhallen och på Wermland Opera. Som teaterkompositör, sounddesigner och ljudtekniker har han jobbat på Uppsala Stadsteater, Dramaten, Stockholms Stadsteater och Riksteatern. Tillsammans med blockflöjtisten Clara Guldberg Ravn och tonsättaren Gustav Lindsten driver han projektet Svävningar som skapar ny musik för blockflöjt och elektronik.

Liselotte Bramstång (f. 1989) har studerat modedesign vid University of the Arts, Berlin. Liselotte Bramstång är modestylist, verksam inom mode, film och scenkonst. Hon har bland annat arbetat med All Blues, Nuda Paper, Rave Review, Vogue Scandinavia, Cap 74024, Hero Magazine och TANK Magazine.

Anton Andersson (f. 1988) är frilansande ljus-, rum- och videodesigner inom dans, teater och musik. Han har haft längre samarbeten med koreograferna BamBam Frost, Viktor Fröjd, Rosalind Goldberg och Anna Öberg med dansföreställningar på Riksteatern, Dansens hus, MDT Moderna Dansteatern och flera andra teatrar i Norden. Utöver att verka inom dansfältet har Anton gjort ljusdesign åt artister som Sara Parkman, Nicole Sabuné, samt turnerat som ljustekniker med Thåström under flera år. Ett annat långtgående samarbete är med regissören och bildkonstnären Markus Öhrn; senast med den prisvinnande föreställningen Scener ur ett äktenskap på Volkstheater i Wien.

Om Accelerator
Konsthallen Accelerator är en plats där konst, vetenskap och samhällsfrågor möts. Verksamheten är en del av Stockholms universitet, med uppdrag att aktivt samverka med samhället. Drivkraften bakom Accelerators program är att bidra till ett öppet och empatiskt samhälle genom att låta konsten stimulera till samtal och tvärvetenskaplig dialog.
Läs mer om Accelerator

Om Stockholms Kvinnohistoriska
Museet som visar att kvinnohistoriens plats är överallt. Stockholms Kvinnohistoriska är ett innovativt museum utan en egen byggnad. Vi lyfter kvinnohistoria kopplat till aktuella frågor som påverkar människors dagliga liv. Museet tar plats i din vardag – på torget, ditt favoritmuseum eller lokala bibliotek, på mjölkpaketet du har på frukostbordet eller i din poddspelare. Stockholms Kvinnohistoriska arbetar lokalt, nationellt och internationellt för att göra kvinnohistorien synlig och en historieskrivning som rymmer fler perspektiv.
Läs mer om Stockholms Kvinnohistoriska

AMFI är en plattform för ny dramatik som vill utveckla scenkonsten genom språket. I samarbete med de scener vi gästar vill Amfi verka för en kontinuerlig diskussion kring ny dramatik och visa på dramatikerns betydelse för att utveckla scenkonsten i dialog med vår omvärld. Amfi kommer från grekiskans omkring, på båda sidor och är för oss en allvarsam lek med litteraturhistorien och teatern som arena för samtidsfrågor. Tidigare produktioner har gästat Malmö Konsthall, Malmö Sommarscen, Bergens Dramatikkfestival, Folkteatern i Göteborg och DAAD Galerie i Berlin.

Konstnärlig ledare Saga Gärde

Producent Agnes Rosenberg

Kommunikation Johanna Widlund Crisman

Art direction Sepidar Hosseini

Grafisk form Hannah Baklien 

___________________________________________________________________________________

PRESSMEDDELANDE 28 februari 2024 

Brev till Europa av Athena Farrokhzad gästar Fri scen!

Med humor och skärpa ställer Athena Farrokhzads dikt Brev till Europa kontinenten till svars för den koloniala historien och samtiden. Dikten skildrar vänskaper och queera begär som en motståndshandling mot samtidens fascistiska utveckling, samtidigt som den koloniala historiens våldsamma efterverkningar i nuet skrivs fram. Saga Gärdes iscensättning undersöker scenkonstens roll  som både domstol och rum för utopiskt tänkande. Brev till Europa är en parafras på Allen Ginsbergs klassiska text Amerika från 1956 och skrevs ursprungligen för den slovenska poesifestivalen Days of Poetry and Wine 2018.

Speldatum: 27 mars 19.00 och 28 mars kl 18.00

På scen Beri Gerwise och Bahareh Razekh Regi Saga Gärde Musik Andreas Catjar-Danielsson Ljuddesign Johan Blixt Ljusdesign Anton Andersson Kostym Liselotte Bramstång I samtal Athena Farrokhzad, Amat Levin & Nioosha Shams Moderator Samuel Girma

I en oförsonlig tid värnar Amfi om teatern som mötesplats och arena för samtidsfrågor. I samband med föreställningarna välkomnar vi er till samtal om Europas historia och samtid ledda av kuratorn Samuel Girma. Samtalen tar plats i scenrummet efter föreställningen. Total programtid ca 1.30 h. 

Onsdag 27 mars 2024 Europa och den koloniala historien
Amat Levin i samtal med Athena Farrokhzad. Amat Levin är journalist och författare. Han har utgivit böckerna Slumpens barn (2020) och Svart historia (2022)

Torsdag 28 mars 2024 Europa och det queera motståndet

Nioosha Shams i samtal med Athena Farrokhzad. Nioosha Shams är författare och läsambassadör. Hennes senaste bok är diktsamlingen Teshne (2024)

Kommunikation Johanna Widlund Producent Agnes Rosenberg

För att boka intervjuer och pressbiljetter maila kommunikation@amfiplay.se.

Biljetter bokas via Kulturhuset Stadsteaterns biljettkassa: https://kulturhusetstadsteatern.se/teater/brev-till-europa-av-athena-farrokhzad  

Biografier medverkande: 

Athena Farrokhzad (f.1983) är poet, dramatiker och översättare. Hennes fjärde diktsamling Åsnans år utkom 2022 på Albert Bonniers förlag. Hon har översatt poeter som Adrienne Rich, Audre Lorde, Juliana Spahr och Natalie Diaz till svenska och hennes egna böcker har getts ut på sjutton språk. Athena har skrivit pjäser för Unga Klara, Nationalteatern i Oslo, Sveriges Radio Drama och Backa Teater, där hennes Krigerska i regi av Saga Gärde hyllades av både kritiker och publik.

Bahareh Razekh är en svensk/iransk skådespelare, regissör och sångare och ett bekant ansikte från teater, film och tv. I höstas gav hon, tillsammans med Olof Dreijer från The Knife, ut ep:n Goodbye Party under namnet UROISH. Våren 2024 är Uroish aktuell som förband till Fever Rays europaturné. 

Beri Gerwise är skådespelare och rapartist. Hon har medverkat i Krigerska på Backa Teater, Kris på Stadsteatern Vällingby, och i serien Young Royals på Netflix. Under våren 2024 är hon även aktuell i Så nätterna på Stadsteaterns scen i Skärholmen. 

Amat Levin är journalist och författare och har gett ut böckerna Slumpens barn (2020) och Svart historia (2022). 

Nioosha Shams är författare och läsambassadör. Hennes senaste bok är diktsamlingen Teshne på Nirstedt/litteratur.

 

Samuel Girma är film- och konstcurator, aktivist och medgrundare av den antirasistiska, intersektionella och feministiska plattformen Black Queers Sweden.

Saga Gärde (f. 1979) är regissör och arbetar med scenkonst, ljudkonst och film genom dokumentära processer. Gärde och Farrokhzad har tidigare samarbeten bakom sig som Krigerska (2020) på Backa Teater och deras senaste uppsättning, Glömskans arkiv på Malmö Konsthall 2023 som väckte stor uppmärksamhet och omnämndes i Aftonbladet som “en poetisk och musikalisk sensation”. 

 

Bahareh Razekh och Beri Gerwise. Foto: Anna Claesson

Amina Scecsödy FOTO: PETER RAMBERG 

Grafisk profil: Sepidar Hosseini

Saga Gärde. Foto: Heidi Hakala.

Grafisk profil: Sepidar Hosseini

Bahareh Razekh och Beri Gerwise. Foto: Anna Claesson

Grafisk profil: Sepidar Hosseini

Athena Farrokhzad. Foto Märta Thisner