På bild medverkande dramatiker: Balsam Karam Athena Farrokhzad Felicia Mulinari fotograf Cato Lein, 2019

PRESSMEDDELANDE 211017

Sverigepremiär på Athena Farrokhzads Moral enligt Medea

Den 28-31 oktober gästar AMFI #5 och Moral enligt Medea i regi av Saga Gärde Fri scen på Kulturhuset Stadsteatern. 

Torsdag den 28 oktober kl 19:00 på Fri scen/Kulturhuset

Fredag den 29 oktober kl 19.00 på Fri scen/Kulturhuset

Lördag den 30 oktober kl 15.00 & 18.00 på Fri scen/Kulturhuset

Söndag den 31 oktober kl 15.00 Fri scen/Kulturhuset

  

I femte delen i Amfis serie av ny dramatik iscensätts Athena Farrokhzads pjäs Moral enligt Medea som börjar när barnen är döda och dramat är över. Vad har Medea att säga om sin gärning? Vart ska hon ta vägen? I en språklig lek med Medea som litterär gestalt skriver Farrokhzad Medeas försvarstal.  

På scenen möter vi Shang Imam, Jacqueline Miura och Mattias Lech som Medea, Moralen och Jason. Föreställningen ramas in av David Gülichs ljuddesign och ett nyskrivet stycke av Tebogo Monnaktgotla som framförs av en barnensemble. Saga Gärdes uppsättning väver samman Euripides drama med Farrokhzads i en musikalisk komposition som sätter Medeas öde i ett samtida ljus. 

 

Av: Athena Farrokhzad

 På scen: Shang Imam · Jaqueline Miura · Mattias  Lech

Regi: Saga Gärde Ljuddesign och musik: David Gülich

Komposition körstycke: Tebogo Monnakgotla

Ljus: Ellen Ruge Videodesign: Thomas Romlov

Rum: Katrin Brännström Kostymkonsult: Mary-Anne Buyondo

DoP videosekvenser: Per Kristiansen Fotografi: Carl Hjelte

Grafisk form: Sepidar Hosseini Producent: Agnes Rosenberg

I samtal: Athena Farrokhzad, en gäst och Palmer Lydebrant (Stockholms kvinnohistoriska)

 

Föreställningen är ca 1.15 h och föregås av ett foajésamtal mellan Athena Farrokhzad och en inbjuden gäst i samarbete med Stockholms Kvinnohistoriska. 

 

För att boka intervjuer och pressbiljetter kontakta Agnes Rosenberg

agnes@rosenberg.se

Biljetter bokas via https://kulturhusetstadsteatern.se/teater/amfi-5-moral-enligt-medea. Ytterligare spelplatser tillkommer.

Läs mer om oss och följ vårt nyhetsbrev på amfiplay.se

 

Biografier:

Athena Farrokhzad(f.1983) är poet, dramatiker, översättare, litteraturkritiker och lärare vid Biskops-Arnös författarskola. I rörelser mellan individ och kollektiv, mellan tradition och förnyelse, mellan samtidens gravallvar och absurditet föreslår hon en poesi som vill användas utan att göra avkall på komplexitet och visa på historiens utkomst som möjlig att ingripa i. Hon debuterade med diktsamlingen Vitsvit (2013) som nominerades till Augustpriset och som sedan dess översatts till ett femtontal språk. Hennes senaste bok är diktsamlingen I rörelse (2019), en samling fristående dikter som rör sig mellan fascismens frammarsch, rytmens räddning och vardagen i förorten. Hon har gästat poesifestivaler runt om i världen och den amerikanske litteraturkritikern John Freeman nämner Farrokhzad på sin lista The future of new writing (2017) vid sidan av namn som Édouard Louis och Valeria Luiselli. Under 2021 har hon verksam i Berlin under sitt residens på Berliner Künstlerprogramm des DAAD. Hennes pjäser har spelats på Unga Klara, Nationaltheatret i Oslo, Radioteatern och Backa Teater där Krigerska i regi av Saga Gärde hyllades av såväl kritiker som publik. 

Amfi drivs sedan 2021 av Amfi scen, ideell förening i syfte att utveckla samtidsdramatiken genom språket och att möjliggöra för litterära röster att skriva för scen. Vi har bjudit in författare och poeter som intresserar sig för litteraturen som intervention och under 2020 presenterades nya pjäser av Lone Aburas, Felicia Mulinari, Balsam Karam och Christina Ouzounidis. I höst presenteras Moral enligt Medea av Athena Farrokhzad i Saga Gärds regi. 

Saga Gärde (f. 1979) är regissör och arbetar med scenkonst, ljudkonst och film genom dokumentära processer. I sitt arbete som teaterregissör väver hon samman dokumentärt material, ljud och musik med ny dramatik och skapar föreställningar med principer hämtade från musikalisk komposition. I samarbete med ljuddesignern David Gülich har hon gjort föreställningar för Sveriges Radio av Athena Farrokhzads debut Vitsvit (2013), Brev till en krigerska (2016) och Krigerska på Backa teater 2020. Labyrint av Felicia Mulinari sattes upp på Malmö Stadsteater och vann pris på Scenkonstgalan 2019. Sagas kritikerhyllade uppsättning av Athena Farrokhzads Krigerska på Backa teater 2020, vävde in scener baserade på intervjuer med Backa teaters ensemble och framfördes som en omfattande ljudkomposition som ensemblen framförde live. 2020 installerades  De som sår, ett 11-minuters offentligt ljudverk som hon arbetat fram tillsammans med Athena Farrokhzad vid Rosengård Centrum. Hon har som dokumentärfilmare producerat och regisserat tre prisbelönta dokumentärer. Filmerna Ni ska se att jag har rätt (Triart, 2106) och Wild dogs (Folkets bio/Svt, 2018) skildrar organisering och kollektivet som ett maktverktyg, vilket är ett tema hon återkommer till i kommande projekt.  Saga har tagit initiativet till Amfi i syfte att stärka utvecklingen av ny svensk dramatik.

Regi i urval 

Terroristens kropp av Christina Ouzounidis, Malmö Konsthall

De som sår, ljudverk 11 min Malmö stad, Statens Konstråd

Krigerska av Athena Farrokhzad, Backa Teater

Förlustens rumtid av Balsam Karam, Accelerator

Svaghetens parti av Felicia Mulinari, Malmö sommarscen

Det är ett jag som talar av Lone Auras, Folkteatern Göteborg

Labyrint av Felicia Mulinari, Malmö stadsteater

Brev till en Krigerska av Athena Farrokhzad, SR Drama

Vitsvit av Athena Farrokhzad, SR Drama

 

 

 

På bild Shang Imam fotograf Carl Hjelte. Pressbild att ladda ner.

På bild Saga Gärde fotograf Rasmus Thord 2019. Pressbild att ladda ner.

Grafisk profil: Sepidar Hosseini

PRESSMEDDELANDE 210621

Amfi tilldelas scenkonstuppdrag inom projektet Antirasistiskt monument av Malmö stad.

Projektet Antirasistiskt monument  vill öppna upp för en djupgående diskussion om rasism och ställa frågor som: vilka historier blir en del av vår historia, vilka minnen gestaltas och vilka erfarenheter blir bevarade? Vilka och vems ord bildar berättelsen om Malmö, och i förlängningen Sverige?  Projektets första del består av ett antal tillfälliga verk under 2022. Projektet löper över tre år.

Det är med stor ödmjukhet vi tar oss an uppdraget att skapa en scenkonstföreställning inom ramen för projektet. Arbetet bygger bland annat på att ställa frågor kring vilka historier och erfarenheter som representeras i det offentliga rummet. Malmö stad ger oss på så sätt möjligheten att vara delaktiga i en diskussion om monumentets historia och att undersöka hur publik minneskultur och ett gemensamt kulturarv skapas. Är det möjligt att påverka upplevelser av plats, olika historier och erfarenheter genom konsten? Vad kan vi genom konst minnas? 

Vi  hoppas att vår  ingång till scenkonsten – att arbeta med språket, samtida lyrisk dramatik och dokumentära processer  kommer komma projektets syfte väl till del. Vi ser fram emot att under hösten undersöka uppdragets olika aspekter och önskar dela med oss av våra erfarenheter och insikter längs vägen.

Saga Gärde för Amfi 21 maj 2021

 

Amfi drivs sedan 2021 av Amfi scen, ideell förening i syfte att utveckla samtidsdramatiken genom språket och att möjliggöra för litterära röster att skriva för scen. Vi har bjudit in författare och poeter som intresserar sig för litteraturen som intervention och under 2020 presenterades nya pjäser av Lone Aburas, Felicia Mulinari, Balsam Karam och Christina Ouzounidis. I höst presenteras Moral enligt Medea av Athena Farrokhzad i Saga Gärds regi. I styrelsen sitter som ordförande Felicia Mulinari, poet och dramatiker; Victoria Percovic Gutierrez, hållbarhetsstrateg och kassör Thomas Romlöv, videokonstnär.

 

Saga Gärde (f. 1979) är regissör och arbetar med scenkonst, ljudkonst och film genom dokumentära processer.  I sitt arbete som teaterregissör väver hon samman dokumentärt material, ljud och musik med ny dramatik och skapar föreställningar med principer hämtade från musikalisk komposition. I samarbete med ljuddesignern David Gülich har hon gjort föreställningar för Sveriges Radio av Athena Farrokhzads debut Vitsvit (2013) och hennes monolog Brev till en krigerska (2016) som även omarbetades för Backa teaters ensemble 2020. Sagas uppsättning av Labyrint av Felicia Mulinari spelades på Unga Malmö Stadsteater och vann pris på Scenkonstgalan 2019. I augusti 2020 installerades De som sår vid Rosengård Centrum – ett 11‐minuters ljudverk hon arbetat fram tillsammans med Athena Farrokhzad. Hon har som dokumentärfilmare regisserat filmerna Ni ska se att jag har rätt (Triart, 2106) och Wild dogs (Folkets bio/Svt, 2018) som båda skildrar organisering och kollektivet som ett maktverktyg, vilket är ett tema hon återkommer till i kommande projekt. I höst är hon aktuell med Amfis uppsättning Moral enligt Medea av Athena Farrokhzad som har premiär  i oktober. Saga har tagit initiativet till Amfi i syfte att stärka utvecklingen av ny svensk dramatik.

 

Regi i urval 

Christina Ouzounidis, Terroristens kropp, Amfi 2020

Athena Farrokhzad, De som sår, Malmö Stad 2020

Balsam Karam, Förlustens rumtid, Amfi  2020

Felicia Mulinari Svaghetens parti, Amfi 2020

Lone Aburas, I räkenskapens timme, Amfi 2020

Athena Farrokhzad, Krigerska, Backa teater 2020 

Felicia Mulinari, Labyrint, Malmö Stadsteater 2018

Athena Farrokhzad, Brev till en Krigerska, SR Drama 2016

AthenaFarrokhzad, Vitsvit, SR Drama 2013

 

 

 

DIGITALTARKIV

PRESSMEDDELANDE 20 09 16

Amfi #4 Urpremiär på ny pjäs av Christina Ouzounidis med Johan Rabaeus & Beri Gerwise

5 november är det premiär på Terroristens kropp av Christina Ouzounidis på Malmö Konsthall.  Föreställningen regisseras av Saga Gärde och är den fjärde pjäsen i Amfis serie med ny dramatik. 

Det var jag, Ismene, som begravde min bror, en mördare, som slöt hans ögon trots varningarna, trots att terroristens kropp blivit utlovad som mat åt de asätande. Det är inte de kvarlämnade som kräver hans uthackade ögon som hämnd, det är aldrig de, det är alltid någon annan, någon som behöver honom som tecken.

Terroristens kropp är en monolog för två röster i samma kropp. Det är Antigones syskon som talar: Ismene påstår att det är hon som begravt brodern, tvärtemot hur Sofokles drama lästs och lästs igen. Polyneikes är brodern som stred för fel sida i ett krig och som fortsätter att tala efter sin död. De försöker frenetiskt att greppa efter något beständigt, att tala fram det, att frammana det tills det är så tydligt att det går att begrava. 

I Christina Ouzounidis drama är språket spelplatsen. Här utspelar sig ett krig mellan det som måste sägas ut och det som inte vill anta en bestämd form. Orden är försök som beväpnar eller avväpnar. I Saga Gärdes regi blir pjäsen ett audiovisuellt verk som utmanar vårt begär efter enkla narrativ och undersöker hur det ogripbara ska ges form. En bror och syster framträder: Johan Rabaeus och Beri Gerwise ger röst åt systern som utan vittnen och utan erkännande ingriper i historien. Det vi gör i det dolda, måste det sägas ut, instagrammas för att finnas? Pjäsen dröjer sig kvar hos brodern, den fördömda kropp som samhället skjuter ifrån sig. Kan mänsklighetens onda gärningar verkligen förpassas till en plats utanför mänskligheten? Är det just i relation till den fördömda vi identifierar vår egen godhet? Ouzounidis återkommer i Terroristens kropp till det antika dramats myter och moraliska frågeställningar och skriver om historien tills något nytt framträder.

Jag kommer inte att berätta historien om mina krigande bröder som dog för varandras hand, om pojkarna som växte upp till män och mördare. Vi ligger ju där.

Amfi vill i serien Det är ett jag som talar utveckla och utmana svensk samtidsdramatik och ge utrymme för litterära röster att skriva för scen. Genom att utforska nya formspråk på scen och bjuda in till samtal vill Amfi diskutera nya pjästexter utifrån deras litterära värde och dramatiska potential. Serien ges i samarbete med Malmö Konsthall där föreställningen spelas i pågående utställning och Stockholms Kvinnohistoriska bjuder i samband med föreställningen in till samtal om Ouzounidis författarskap.

Saga Gärde, som initierat Amfis serie har tidigare arbetat tillsammans med Ellen Ruge (ljusdesign) och artisten Beri Gerwise i den kritikerrosade uppsättningen av Athena Farrokhzads Krigerska på Backa teater. Johan Rabaeus är en av landets främsta skådespelare och har en lång karriär bakom sig inom film och teater med Dramaten som hemmascen. Han gästar under hösten Funny Girl på Malmö Opera.

På scen: Johan Rabaeus & Beri Gerwise
Regi och komposition: Saga Gärde
Ljuddesign: David Gülich
Ljusdesign: Ellen Ruge
Video: Thomas Romlov
Programmering: Maja Darkest Karlsson
Teknik: Hans Danelius & Anna Lau
Producent: Chrissie Faniadis
Fotografi: Carl Hjelte
Grafisk form: Sepidar Hosseini
Tack till Kent Olofsson

 

Presskontakt Malmö Konsthall: Heidi Hakala +4670 149 3019 heidimatilda.hakala@malmo.se

Föreställningen ges på Malmö Konsthall 5, 6, 7 november kl 19.00. 

5/11 hålls ett samtal med Christina Ouzounidis och Stockholm Kvinnohistoriska innan föreställningen kl. 18.15

Biljetter: Endast 50 personer per föreställning. Fri entré men bokas via Billetto:  

https://billetto.se/users/amfi

Teatersupé på restaurang SMAK kan bokas i anslutning till föreställningen, boka bord på info@restaurangsmak.se. Märk mejlet ”Teatersupé” och skriv vilket datum det gäller. Á la carte med kött-, fisk- och vegetariskt alternativ. Betalning sker på plats till restaurang Smak.

Ang Covid-19: Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och publiken ges möjlighet att hålla avstånd innan, under och efter arrangemanget.

Medverkande:

CHRISTINA OUZOUNIDIS 

Christina är en av vårt lands ledande dramatiker, med pjäser som upprört och hänfört såväl publik som kritik. I hennes dramatik finns en bestämd drivkraft mot den avgrund och svindel som döljer sig i själva språket. Hon använder gärna den antika myten som fond: Orestiens Klytaimnestra, Agamemnon och Ifigenia är gestalter med hela traditionens tyngd, men som här kommer att ingå i ett spel med nya regler. Myter tycks leva sitt eget liv inuti sina antika värdkroppar. Repliker motsäger sig, väver in sig i varandra och prövar endera sidan om en klyfta mellan makt och maktlöshet, rätt och fel, »natur« och »onatur«. Konflikten iscensätts i själva språket. Samlingsvolymen Lögner som utkom på Modernista förlag 2013 innehåller Ordet ~ kött [2007], Lagarna [2007], Heterofil [2008], Naturen, vanorna, tiden, moralen [2009], Vit, rik, fri [2010], Tid för ekot [2011] samt Town Bloody Hall ~ andra akten [2012]. Terroristens kropp utkom på Modernista förlag 2019 och sätts nu upp för första gången.

SAGA GÄRDE 

Saga Gärde är regissör och arbetar med scenkonst och film genom dokumentära processer. Hon väver samman dokumentärt material, ljud och musik med nyskrivna texter och skapar föreställningar med principer hämtade från musikalisk komposition. I samarbete med ljuddesignern David Gülich har hon arbetat med flera pjäser av Athena Farrokhzad, på radio, på Backa Teater och senast i ett ljudverk i Rosengård centrum. Hennes uppsättning av Labyrint av Felicia Mulinari spelades på Unga Malmö Stadsteater och vann därefter pris på Scenkonstgalan 2019. Farrokhzads Krigerska i Saga Gärdes regi på Backa teater i januari har hyllats i pressen som bl a ett utmärkt stycke politisk teater och spelades för fulla hus. Saga har tagit initiativet till Amfi i syfte att stärka utvecklingen av ny svensk dramatik.

JOHAN RABAEUS 

Johan Rabaeus är en av Dramatens mest uppskattade och rutinerade skådespelare, med mer än trettio produktioner på nationalscenen i bagaget, däribland långkörare som Den Girige och Amadeus. Han har en lång karriär bakom sig där han varit verksam inom film och tv och gästar under hösten Malmö Opera i Funny girl.

BERI GERWISE 

Beri Gerwise är skådespelare och rapartist. 2014 medverkade hon i Nästa Nivå med Syster Sol som coach och blev efter det en del av kollektivet Femtastic. Beri har också medverkat i Lyckliga Gatan där hon tolkade en låt av Louise Hoffsten. 2017 släppte hon sitt debutalbum Rum. Hon medverkade i Krigerska av Athena Farrokhzad på Backa teater under våren 2020.

ELLEN RUGE 

Ellen Ruge är ljusdesigner från Oslo, numera boende i Stockholm. Hon gör ljusdesign för teater, opera, dans och utställningar. Till hennes senaste produktionerhör Häxjakten i regi av Alexander Mørk-Eidem och En natt i den svenska sommaren regisserad av Eirik Stubø på Dramaten, Nixon in China i regi av John Fulljames på Den Kongelige Opera i Köpenhamn och Wozzeck, regi Ole Anders Tandberg, på Deutsche Oper i Berlin.

DAVID GÜLICH 

David Gülich är kompositör, ljuddesigner och ljudläggare och har arbetat med musik och ljud till över hundra filmer. David har också arbetat med ljuddesign till flertalet uppsättningar på Helsingborgs stadsteater och på Dramaten och senast gjorde han ljud live till skådespelarna i den uppmärksammade uppsättningen av Karl-Bertil Jonssons julafton på Malmö Stadsteater. Han ligger även bakom ljuddesignen på flera köpcenter världen över. David arbetar också med ljud inom alla möjliga områden såsom radio, TV, dataspel, offentliga installationer, web, samt som ljudkonsult och föreläsare inom ämnet ljudläggning.

 

ARKIV

Pressmeddelande 200505

AMFI #3 BALSAM KARAM 

Förlustens rumtid – ett terapisamtal webbpremiär 10 maj kl 16.00. 

I tredje delen av Amfis serie med ny dramatik iscensätts Balsam Karams Förlustens rumtid – ett terapisamtal. Karam vill undersöka vad som är möjligt att säga om intersektionerna mellan förlust, trauma och rasism i ett rum där det till synes är tryggt att säga vad som helst – terapirummet. Genom att upprätta en terapisession i realtid följer vi en mors oförställda resonemang kring förlustens roll i hennes liv där paralleller dras mellan nutid och dåtid, mellan vad som kunde ha varit och katastrofen som ägde rum, mellan rasistisk litteratur och oförmågan att få i sig mat om morgonen. Balsam debuterade med romanen Händelsehorisonten (Norstedt förlag, 2018), en roman om  förtryck, solidaritet, trauma och förlust vilka är teman hon återkommer till i Förlustens rumtid. 

Föreställningen har filmatiserats och har webbpremiär på delakakan.se/amfi den 10 maj, där vi även publicerar ett transkriberat samtal om pjäsen mellan Balsam Karam och poeten Jennifer Hayashida.

På scen: Amina Szecsödy  & Sofia Berg-Böhm 

Regi: Saga Gärde

Sång: Sofia Berg-Böhm 

Ljuddesign: David Gülich 

Foto: Shazi Özdemir

Klipp: Saga Gärde

I samtal: Balsam Karam och Jennifer Hayashida

Hur ser den nya dramatiken ut idag? Amfi vill i serien Det är ett jag som talar utveckla och utmana svensk samtidsdramatik och ge utrymme för litterära röster att skriva för scen. Genom att utforska nya formspråk på scen och bjuda in till samtal vill Amfi diskutera nya pjästexter utifrån deras litterära värde och dramatiska potential. Serien presenteras på Folkteatern i Göteborg, Konsthallen i Malmö och i Studio Biblom Hjelte i Stockholm med stöd av Konstnärsnämnden, Författarfonden och Kulturrådet. I satsningen ingår även dramatikerna Athena Farrokhzad, Dimen Abdulla och Christina Ouzounidis som presenteras till hösten. Följ programmet på delakakan.se/amfi.

Presskontakt:

Anja Zejnilovic +46709560264, anja@delakakan.se

Saga Gärde, regissör +46707122440 saga@delakakan.se

MEDVERKANDE

Balsam Karam 

Balsam arbetar som bibliotekarie på Rinkeby bibliotek och debuterade med romanen Händelsehorisonten (Norstedt förlag, 2018) som skildrar Milde, en ung kvinna från Utkanterna, en plats bakom bergen där mödrar och döttrar lever utanför samhället. Händelsehorisonten är en djupt existentiell liksom politisk roman om centrum, förtryck solidaritet, trauma och förlust vilka är teman hon återkommer till i sin pjäs Förlustens rumtid.

Amina Szecsödy 

Amina Szecsödy arbetar med scenkonst som skådespelare och regissör. Szecsödy har en kandidat i teater från Teaterhögskolan i Malmö som avslutades med det egna stycket Findus (Laterna magica). Hon studerar för närvarande vid Institut für Angewandte Theaterwissenschaft på Justus-Liebig Universität, Giessen. Just nu arbetar hon med Echoes of you (s) tillsammans med koreografen Gry Tingskog och RAUBKOPIE tillsammans med Annelise Ostertag och Lena Appel. 

Sofia Berg-Böhm    

Sofia Berg-Böhm är skådespelare och sångerska och belönades med Kungliga Musikaliska Akademiens Folkmusikpris 2017. Hon sjunger i banden Sirocco och Östblocket samt i återkommande samarbeten med Re:Orient. Som skådespelare har hon varit verksam på bl a Stockholms Stadsteater, Teater Tribunalen, Uppsala Stadsteater och Orionteatern. Sofia är även en återkommande uppläsare i programmet Dagens dikt i P1. 

Jennifer Hayashida

Jennifer Hayashida är poet, översättare och konstnär, född 1973 i Oakland, Kalifornien, numera bosatt i Göteborg och New York. 2018 debuterade hon med diktsamlingen A Machine Wrote This Song (Gramma Poetry/Black Ocean) och hon har bl.a. översatt Athena Farrokhzad, Burcu Sahin, Iman Mohammed och Katarina Taikon till engelska. Sedan 2018 är hon doktorand i konstnärlig forskning vid Akademin Valand med Feeling Translation, ett projekt som undersöker översättning, rasifiering och idén om nationalstaten.

Ang Covid -19.

Efter Folkhälsomyndighetens rekommendation att inte resa inom landet och att begränsa folksamlingar p g a den allmänna risken för smittspridning av Covid-19 skjuts speldatum och turné. Vi återkommer med nya speldatum så snart det är möjligt och tills vidare går programmet att följa på delakakan.se/amfi.

 

ARKIV 

Pressmeddelande 200331

 

AMFI #2 FELICIA MULINARI:

Webbpremiär av Svaghetens parti

 Välkomna till Amfi #2 och webbpremiären av Svaghetens parti av Felicia Mulinari! Nu finns Svaghetens parti att se i en filmatiserad version på delakakan.se/amfi. På hemsidan är även pjästexten publicerad i sin helhet samt ett transkriberat samtal mellan Felicia och författaren Lina Rydén Reynols. 

Jag tror att svaghet kan skilja en från människor och kan alienera och göra en ensam. Men det som texten på något sätt drömmer om är att om vi utgår ifrån att vi alla är beroende av varandra, vilket vi är, då kanske svaghet också är någonting som kan skapa kollektivitet, omsorg och ansvar, säger Felicia om texten.

Texten är en lyrisk skildring av smärta och sjukdom där Felicia Mulinari undersöker politiska och existentiella villkor för svaghet och omsorg. Vad innebär det när kroppen är en brist, vilka är alla de kropparna som bär upp en kropp? Omsorg som en smärtsam paradox, skuld är en revolutionär smitta.

På delakakan.se/amfi går det nu att se en filmatisering av föreställningen i Saga Gärdes regi med Sandra Medina på scen och där Sibille Attar gjort ljuddesign och musik. Där har vi även publicerat ett transkriberat samtal mellan Felicia och Lina Rydén Reynols om svaghet och kollektivitet.

Regi: Saga Gärde

På scen: Sandra Medina

Ljuddesign & teknisk rigg: Sibille Attar

I samtal: Felicia Mulinari & Lina Rydén Reynols

Föreställningen är bokad till Sommarscen Malmö och kommer spelas så snart det är möjligt på Studio Biblom Hjelte i Stockholm, Göteborgs Litteraturhus samt Malmö Konsthall igen. 

Amfi vill utveckla och utmana svensk samtidsdramatik och ge utrymme för litterära röster att skriva för scen. Hur ser den nya dramatiken ut idag? Amfis utgångspunkt är att undersöka och synliggöra det dramatiska inslaget i ny poesi och prosa.Vi presenterar under våren 2020 tre författare som intresserar sig för litteraturen som intervention och som utmanar konventionella former i sitt skrivande, Lone Aburas, Felicia Mulinari och Balsam Karam. Genom att utforska nya formspråk på scen och bjuda in till samtal vill Amfi diskutera nya pjästexter utifrån deras litterära värde och dramatiska potential. I satsningen ingår även dramatikerna Athena Farrokhzad, Dimen Abdulla och Christina Ouzounidis som presenteras till hösten.

Serien produceras av produktionsplattformen Dela Kakan och presenteras i samarbete med Folkteatern i Göteborg, Göteborgs Litteraturhus, Malmö Konsthall och Studio Biblom Hjelte i Stockholm med stöd av Konstnärsnämnden, Författarfonden och Kulturrådet. Projektet är initierat av regissören Saga Gärde.

För vårens program och biljetter se delakakan.se/amfi

Filmatiseringen och pjästexten finns uppe under en veckas tid.

Presskontakt:

Anja Zejnilovic +46709560264, anja@delakakan.se

Saga Gärde, regissör +46707122440 saga@delakakan.se

 

MEDVERKANDE 

FELICIA MULINARI (f. 1990) är poet, dramatiker, kritiker och aktivist. Hon började publicera sin poesi på bloggen Texter om oss och under 2018 debuterade hon som dramatiker med pjäsen Labyrint i Saga Gärde regi på Malmö Stadsteater. I lyriska dialoger mellan en flicka och hennes mormor sätts sätts ett barns frågor om livets slut, tillhörighet och längtan i centrum. Hennes första diktsamling Det som inte kan utplånas utkom under februari 2019 på Albert Bonniers förlag och är en diktsvit sprungen ur en kollektiv erfarenhet av rasism och våld. En stridsskrift där ilskan blandas med sorg, stoltheten med skam, där mödrarnas exil och ömhet omvandlas till barnens gemenskap och kamp.

SANDRA MEDINA medverkar under Amfi #2 som skådespelare i Felicia Mulinaris Svaghetens parti. Sandra är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Sedan 1994 har hon arbetat som frilansande dansare och har under åren arbetat med en mängd olika koreografer och regissörer och inom olika genrer. Bland annat har Sandra arbetat på Östgötabaletten, Skånes Dansteater och i Kompani Raande–voo och hon har haft återkommande samarbeten med Philippe Blanchard, Gunilla Heilborn, Kajsa Giertz, Lena Josephsson och Margaretha Åsberg. Hon har även dansat verk av Helena Franzen, Ina Christel Johannesen, Per Johnsson, Jens Östberg, Bogdan Szyber och Carina Reich m.fl. Sandra är vidareutbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm och har arbetat som skådespelare på ett flertal teatrar, exempelvis Teater Tribunalen, Västmanlands Teater och Stockholms Stadsteater, i kort- och långfilmer och i tv-serien SPUNG där hon hade en av huvudrollerna. Sandra har även erfarenhet som koreograf, bland annat genom scenkonstkollektivet Bastard Produktion, samt som danspedagog. Hon har bl.a. arbetat på Västmanlands Teater med verket Girls will make you blush av koreografen Mari Carrasco, medverkat i Teateretablissemangets föreställning Välkommen till prekariatet samt framfört det egna verket Measured Moments på turné med Riksteatern. Just nu är hon anställd på Kulturhuset Stadsteatern och har spelat i Älskarinnor och Min fantastiska väninnan under våren.

SIBILLE ATTAR är musikproducent, låtskrivare och artist. Hon släpper skivor under eget namn sedan 2012 och 2019 mottog hon SKAP’s prestigefyllda Popris. I Amfi #2 medverkar hon som kompositör och har satt den ljudtekniska riggen för föreställningen. 

 

Pressmeddelande 200129

Amfi – ny scen för samtal och dramatik presenteras i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Amfis serie Det är ett jag som talar, presenterar under året dramatiker och ny dramatik på Folkteatern i Göteborg, Malmö konsthall och en ny scen på Fatbursgatan i Stockholm. Amfi vill utveckla och utmana svensk samtidsdramatik och ge utrymme för litterära röster att skriva för scen. Hur ser den nya dramatiken ut idag? Amfis utgångspunkt är att undersöka och synliggöra det dramatiska inslaget i ny poesi och prosa. Genom att utforska nya formspråk på scen och bjuda in till samtal vill Amfi diskutera nya pjästexter utifrån deras litterära värde och dramatiska potential.

Vi presenterar under våren 2020 tre författare som intresserar sig för litteraturen som intervention och som utmanar konventionella former i sitt skrivande. Vid premiären den 23 februari presenteras Lone Aburas stridsskrift Det är ett jag som talar (Räkenskapens timme) och under mars och april spelas nyskrivna pjäser av Balsam Karam och Felicia Mulinari. Pjäserna regisseras av Saga Gärde, och efter föreställningen följer fördjupande samtal mellan dramatikern och inbjudna gäster. I satsningen ingår även dramatikerna Athena Farrokhzad, Dimen Abdulla och Christina Ouzounidis som presenteras till hösten. Serien produceras av produktionsplattformen Dela Kakan och är initierat av regissören Saga Gärde.

 

AMFI #1 LONE ABURAS

I första delen i Amfis serie med ny dramatik iscensätts den danska författaren Lone Aburas omtalade bok Det er et jeg der taler (regnskabets time) som serien lånat sitt namn ifrån. Aburas text pekar ut en ny riktning för traditionen av engagerad litteratur – indignerad men inte änglalik med exakta formuleringar som ger utrymme åt både skriande konkreta orättvisor och ambivalensen hos den som på tryggt avstånd pekar ut dem: “Så kom inte här och prata om rabiata referenser och litterärt självmord. Jag försöker egentligen bara väcka något till liv, nu när det provinsiella lugnet till slut också har lämnat mig.”. Efter föreställningen följer ett fördjupande textsamtal med Lone Aburas.

 

AMFI #2 FELICIA MULINARI

I andra delen i Amfis serie med ny dramatik iscensätts Felicia Mulinari Svaghetens parti. Texten är en lyrisk skildring av smärta och sjukdom där Felicia Mulinari undersöker politiska och existentiella villkor för svaghet och omsorg. Texten både skildrar ett sjukdomstillstånd och skriver fram ett kollektiv av sjuka, en svaghetens organisering utifrån en telefonkö.  Texten vänder på vem som blir subjekt och objekt i en ömsint akt, vad innebär det när kroppen är en brist, vilka är alla de kropparna som bär upp en kropp? Omsorg som en smärtsam paradox, skuld är en revolutionär smitta. Efter föreställningen följer ett fördjupande textsamtal med Felicia Mulinari.

AMFI #3 BALSAM KARAM

I tredje delen i Amfis serie med ny dramatik iscensätts Balsam Karams Förlustens rumtid. Karam vill undersöka vad som är möjligt att säga om intersektionerna mellan förlust, trauma och rasism i ett rum där det till synes är tryggt att säga vad som helst – terapirummet. Genom att upprätta en terapisession i realtid följer vi en mors oförställda resonemang kring förlustens roll i hennes liv där paralleller dras mellan nutid och dåtid, mellan vad som kunde ha varit och katastrofen som ägde rum, mellan rasistisk litteratur och oförmågan att få i sig mat om morgonen. Efter föreställningen följer ett fördjupande textsamtal med Balsam Karam.

Saga Gärde, regissör vars  uppsättning av Athena Farrokhzads pjäs Krigerska Backa teater just nu spelas och som hyllats i pressen säger om satsningen: “Amfi ska verka för att författare och poeter får möjlighet att utveckla svensk dramatik utifrån sin egen praktik och estetik. Att ställa scenen till förfogande hos vår tids starkaste litterära röster. Serien är också en naturlig fortsättning på det samarbete jag har med Athena Farrokhzad och Felicia Mulinari där vi skapat föreställningar utifrån kompositionella principer med texten i centrum. Som senast i Labyrint på Malmö Stadsteater och i Krigerska på Backa Teater.”

 

 

PREMIÄR AMFI #1 OCH RELEASE PÅ VÅRENS PROGRAM

Söndag 23 februari Studio Biblom-Hjelte, Stockholm 16.00 (begränsat antal platser)

Torsdag 27 februari Folkteatern Göteborg 18.30

Lördag 29 februari Malmö Konsthall 15.00

Söndag 1 mars Malmö Konsthall 15.00

Det är ett jag som talar (Räkenskapens timme) av Lone Aburas

i översättning av Johanne Lykke Holm (Anti, 2017)

Regi: Saga Gärde

På scen: Shang Imam

Videodesign & teknisk rigg: Thomas Romlöv

Ljuddesign: David Gülich

I samtal: Lone Aburas

Amfi produceras av Dela Kakan i samarbete med Folkteatern i Göteborg, Malmö Konsthall, IAC Malmö och Studio Biblom-Hjelte i Stockholm. Dela Kakan är en produktionsplattform under konstnärlig ledning av Saga Gärde som arbetar med dokumentära processer, ljudverk och scenkonst och är verksamma i Malmö och Stockholm. Projektet möjliggörs genom stöd av Konstnärsnämnden, Författarförbundet och Kulturrådet. Biljetter: Bokas via respektive arrangör förutom den 23/2 på Studio Biblom Hjelte där anmälan görs via Monika@delakakan.se

Presentation av regissör och medverkande dramatiker

LONE ABURAS (f. 1979)

Aburas debuterade i Danmark med  Føtexsøen (2009). Hennes text Det er et jeg der taler (Regnskabets time) är omnämnd som ett vredestal, en politisk monolog drabbade Danmark 2017 och är översätt till svenska, av Johanne Lykke Holm (Anti förlag, 2017). Boken pekar ut en ny riktning för traditionen av engagerad litteratur – indignerad men inte änglalik med exakta formuleringar som ger utrymme åt både skriande konkreta orättvisor och ambivalensen hos den som på tryggt avstånd pekar ut dem och belönades Montanas Litteraturpris. Under våren 2019 utkom även hennes andra roman Politisk roman på på samma förlag.

BALSAM KARAM (f. 1983)

Balsam arbetar som bibliotekarie på Rinkeby bibliotek och debuterade med romanen Händelsehorisonten (Norstedt förlag, 2018) som skildrar Milde, en ung kvinna från Utkanterna, en plats bakom bergen där mödrar och döttrar lever utanför samhället. Händelsehorisonten är en djupt existentiell liksom politisk roman om centrum, förtryck solidaritet, trauma och förlust vilka är teman hon återkommer till i sin pjäs Förlustens tidrum.

ATHENA FARROKHZAD (f. 1983)

Athena är poet, dramatiker, översättare, litteraturkritiker och lärare vid Biskops-Arnös författarskola. Hon debuterade som dramatiker på Ung scen öst 2013 med pjäsen Päron. Samma år gav Athena ut diktsamlingen Vitsvit som sedan dess översatts till ett tiotal språk och spridits över världen. Athena har också skrivit pjäserna Torget för Unga Klara, Moral enligt Medea för Oslo Nationaltheatret och Krigerska för Backa teater. Hennes senaste bok är diktsamlingen I rörelse, en samling fristående dikter som rör sig mellan fascismens frammarsch, rytmens räddning och vardagen i förorten. Dikterna är skrivna till och genom de gemenskaper som format hennes liv och dikt. I rörelser mellan individ och kollektiv, mellan tradition och förnyelse, mellan samtidens gravallvar och absurditet föreslår hon en poesi som vill användas utan att göra avkall på komplexitet, som adresserar sorgen över de politiska ordningarna, samtidigt som den ser historiens utkomst som möjlig att ingripa i.

DIMEN ABDULLA (f. 1984)

Dimen har studerat dramatik vid Stockholms dramatiska högskolas utbildning och debuterade som dramatiker med monologen På alla fyra som uppfördes av Stockholms stadsteater 2014. Hon har även skrivit pjäsen Revolution som uppfördes av Ung scen/öst 2015, samma år som Dimen utsågs till Radioteaterns husdramatiker. Under hösten 2018 spelades hennes pjäs K, en hyllning till Leila K och till alla kvinnor som var före sin tid.

CHRISTINA OUZOUNIDIS (f. 1969)

Christina är en av vårt lands ledande dramatiker, med pjäser som upprört och hänfört såväl publik som kritik. I hennes dramatik finns en bestämd drivkraft mot den avgrund och svindel som döljer sig i själva språket. Hon använder gärna den antika myten som fond: Orestiens Klytaimnestra, Agamemnon och Ifigenia är gestalter med hela traditionens tyngd, men som här kommer att ingå i ett spel med nya regler. Myter tycks leva sitt eget liv inuti sina antika värdkroppar. Repliker motsäger sig, väver in sig i varandra och prövar endera sidan om en klyfta mellan makt och maktlöshet, rätt och fel, »natur« och »onatur«.  Ett krig iscensätts i själva språket. Ett drama gestaltas om de grymma maktlekar språket leker med människan, om det vapen språket är i människors munnar och medvetanden. Samlingsvolymen Lögner innehåller Ordet ~ kött [2007], Lagarna [2007], Heterofil [2008], Naturen, vanorna, tiden, moralen [2009], Vit, rik, fri [2010], Tid för ekot [2011] samt Town Bloody Hall ~ andra akten [2012].

SHANG IMAM

Shang Imam medverkar i Lone Aburas text under Amfi #1 som skådespelare. Shang Imam arbetar annars som reporter och producent på det dokumentära samhällsprogrammet Verkligheten i P3. Hon har även regisserat föreställningen Krimradio på Backa teater 2012. Hon har tidigare samarbetet med Saga Gärde som regissör i Vitsvit och Brev till en Krigerska av Athena Farrokhzad på radioteatern.

 

På bild medverkande dramatiker: Balsam Karam Athena Farrokhzad Felicia Mulinari fotograf Cato Lein, 2019

På bild Saga Gärde fotograf Rasmus Thord 2019. Pressbild att ladda ner.

Grafisk profil: Sepidar Hosseini

På bild Christina Ouzounidis och Johan Rabaeus , fotograf Carl Hjelte.

På bild Johan Rabaeus och Beri Gerwise, fotograf Carl Hjelte.

Föreställningsbild Terroristens kropp. Beri Gerwise, fotograf Carl Hjelte.