Select Page

SAGA GÄRDE

Saga Gärde är regissör och arbetar med scenkonst och film genom dokumentära processer. Hon väver samman dokumentärt material, ljud och musik med nyskrivna texter och skapar föreställningar med principer hämtade från musikalisk komposition. I samarbete med ljuddesignern David Gülich har hon gjort radiodrama för Sveriges Radio av Athena Farrokhzads debut Vitsvit och monologen Brev till en krigerska, 2016. Under sin master på Teaterhögskolan i Malmö har hon undersökt begrepet Ccomposed theatre och  utvecklade sitt sätt att arbeta med lyrisk text under arbetet med Labyrint av Felicia Mulinari på Unga Malmö Stadsteater. Labyrint vann pris på Scenkonstgalan 2019. Hennes uppsättning av Athena Farrokhzads Krigerska på Backa teater i januari 2020 har hyllats i pressen som bl a ett utmärkt stycke politisk teater. Saga har tagit initiativet till Amfi i syfte att stärka utvecklingen av ny svensk dramatik.

Regi:

Vitsvit av Athena Farrokhzad, Sveriges radio Drama 2014.

Brev till en krigerska av Athena Farrokhzad, Sveriges radio Drama 2016

Labyrint av Felicia Mulinari, Unga Malmö Stadsteater 2018

De som sår av Saga Gärde och Athena Farrokhzad, offentligt ljudverk, Statens konstråd 2019

Krigerska av Athena Farrokhzad, Backa teater 2020

Det är ett jag som talar (Räkenskapens timme) av Lone Aburas, Amfi

Svaghetens parti av Felicia Mulinari, Amfi

Förlustens rumtid – en terapisession av Balsam Karam, Amfi

Pressröster om Krigerska:

“En stark, lyrisk konsertupplevelse” DN

“Det är visuellt oemotståndligt!” Aftonbladet

“Ett utmärkt stycke samtida politisk teater” Aftonbladet

“Uppsättningen drabbar på djupet med sina ämnen: viljan att födas, tvånget att dö.” Svd

SHANG IMAM

Shang Imam, medverkar i Lone Aburas text under Amfi #1 som skådespelare. Shang Imam arbetar annars som reporter och producent på det dokumentära samhällsprogrammet Verkligheten i P3. Hon har även regisserat föreställningen Krimradio på Backa teater 2012. Hon har tidigare medverkat i Vitsvit och Brev till en Krigerska av Athena Farrokhzad i regi av Saga Gärde (SR Drama, 2014 och 2016).

SANDRA MEDINA

Sandra Medina medverkar under Amfi #2 som skådespelare i Felicia Mulinaris Svaghetens parti. Sandra är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Sedan 1994 har hon arbetat som frilansande dansare och har under åren arbetat med en mängd olika koreografer och regissörer och inom olika genrer. Bland annat har Sandra arbetat på Östgötabaletten, Skånes Dansteater och i Kompani Raande–voo och hon har haft återkommande samarbeten med Philippe Blanchard, Gunilla Heilborn, Kajsa Giertz, Lena Josephsson och Margaretha Åsberg. Hon har även dansat verk av Helena Franzen, Ina Christel Johannesen, Per Johnsson, Jens Östberg, Bogdan Szyber och Carina Reich m.fl. Sandra är vidareutbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm och har arbetat som skådespelare på ett flertal teatrar, exempelvis Teater Tribunalen, Västmanlands Teater och Stockholms Stadsteater, i kort- och långfilmer och i tv-serien SPUNG där hon hade en av huvudrollerna. Sandra har även erfarenhet som koreograf, bland annat genom scenkonstkollektivet Bastard Produktion, samt som danspedagog. Hon har bl.a. arbetat på Västmanlands Teater med verket Girls will make you blush av koreografen Mari Carrasco, medverkat i Teateretablissemangets föreställning Välkommen till prekariatet samt framfört det egna verket Measured Moments på turné med Riksteatern. Hon har även varit anställd vid Kulturhuset Stadsteatern och medverkat i produktionerna Paraplyerna i Cherbourgh och Lampedusa. Under den senaste perioden har Sandra medverkat i produktionerna Allt du önskar och Sexual Contact på Unga Klara och Because I´m worth it på Kulturhuset Stadsteatern.

SOFIA BERG-BÖHM

Sofia Berg-Böhm är skådespelare och sångerska och medverkar i Balsam Karams pjäs Förlustens rumtid under Amfi #3.  Sofia belönades med Kungliga Musikaliska Akademiens Folkmusikpris 2017 och sjunger i banden Sirocco och Östblocket samt i återkommande samarbeten med Re:Orient. Som skådespelare har hon varit verksam på bl a Stockholms Stadsteater, Teater Tribunalen, Uppsala Stadsteater och Orionteatern. Sofia är även en återkommande uppläsare i programmet Dagens dikt i P1. 

AMINA SZECSÖDY

Amina Szecsödy arbetar med scenkonst som skådespelare och regissör. Hon medverkar i Balsam Karams pjäsFörlustens rumtid under Amfi #3 som skådespelare. Szecsödy har en kandidat i teater från Teaterhögskolan i Malmö som avslutades med det egna stycket Findus (Laterna magica). Hon studerar för närvarande vid Institut für Angewandte Theaterwissenschaft på Justus-Liebig Universität, Giessen. Just nu arbetar hon med Echoes of you (s) tillsammans med koreografen Gry Tingskog och RAUBKOPIE tillsammans med Annelise Ostertag och Lena Appel. 

SIBILLE ATTAR

Sibille Attar är musikproducent, låtskrivare och artist. Hon släpper skivor under eget namn sedan 2012 och 2019 mottog hon SKAP’s prestigefyllda Popris. I Amfi #2 medverkar hon som kompositör och har satt den ljudtekniska riggen för föreställningen. 

THOMAS ROMLÖV

Thomas Romlöv driver det visuella kollektivet KubKub där han arbetar med videoprojektioner, film och ljusdesign. KubKub började i samarbeten kring improvisationskonst vid VJ och festivalgigs. Idag arbetar Kubkub både live och genom att ta fram visuella koncept liksom videoscenografi för artister, festivaler, dans- och operaföreställningar, musikaler och installationer.

Portfolio: www.kubkub.org

ANJA ZEJNILOVIC

Anja Zejnilovic  är utbildad Kulturvetare med både genus och konsthistoria som inriktning och har arbetat med allt från produktionsassistent till projektledare på Backa teater och Folkteatern Göteborg. Anja är nyinflyttad till Stockholm och är en del av Dela Kakan. 

MONIKA WADE

Monika Wade är projektledare, marknadsstrateg och säljproducent. Hon är anställd på Folkteateatern i Göteborg på Kommunikationsavdelning och driver scenkonstproducentföretaget Possibilitas. I båda arbetena handlar det om att ta fram marknadsstrategier, målgruppsanalys, segmentering och projektledning med fokus på försäljning. Ingenting är omöjligt, Monika brinner för kultur och är övertygad att ett kulturellt kapital från många olika håll kan förändra ett samhälle till det bästa. Kraften som finns i den kulturella uttrycket är det som gör en stad mänsklig och attraktiv att bo i. Hon är utbildad skådespelare i Havanna och har mer än tjugo års erfarenhet i branschen. Hon har arbetat som dansare, skådespelare och koreograf. Hon är också utbildad som Event och Evenemangsledare och har utvecklad sitt ledarskap via försvarets kurs Utveckling av Grupp och Ledare (UGL). Bakgrunden har gett Monika kunskap om den kreativa processen; vad som förväntas av kulturutövaren och vad denne behöver för att nå sin fulla potential. Monika hittar alltid nya vägar att förverkliga egna och andras visioner.