Select Page

På bild medverkande dramatiker: Balsam Karam Athena Farrokhzad Felicia Mulinari fotograf Cato Lein 2019

Pressmeddelande 200505

AMFI #3 BALSAM KARAM 

Förlustens rumtid – ett terapisamtal webbpremiär 10 maj kl 16.00. 

I tredje delen av Amfis serie med ny dramatik iscensätts Balsam Karams Förlustens rumtid – ett terapisamtal. Karam vill undersöka vad som är möjligt att säga om intersektionerna mellan förlust, trauma och rasism i ett rum där det till synes är tryggt att säga vad som helst – terapirummet. Genom att upprätta en terapisession i realtid följer vi en mors oförställda resonemang kring förlustens roll i hennes liv där paralleller dras mellan nutid och dåtid, mellan vad som kunde ha varit och katastrofen som ägde rum, mellan rasistisk litteratur och oförmågan att få i sig mat om morgonen. Balsam debuterade med romanen Händelsehorisonten (Norstedt förlag, 2018), en roman om  förtryck, solidaritet, trauma och förlust vilka är teman hon återkommer till i Förlustens rumtid. 

Föreställningen har filmatiserats och har webbpremiär på delakakan.se/amfi den 10 maj, där vi även publicerar ett transkriberat samtal om pjäsen mellan Balsam Karam och poeten Jennifer Hayashida.

På scen: Amina Szecsödy  & Sofia Berg-Böhm 

Regi: Saga Gärde

Sång: Sofia Berg-Böhm 

Ljuddesign: David Gülich 

Foto: Shazi Özdemir

Klipp: Saga Gärde

I samtal: Balsam Karam och Jennifer Hayashida

Hur ser den nya dramatiken ut idag? Amfi vill i serien Det är ett jag som talar utveckla och utmana svensk samtidsdramatik och ge utrymme för litterära röster att skriva för scen. Genom att utforska nya formspråk på scen och bjuda in till samtal vill Amfi diskutera nya pjästexter utifrån deras litterära värde och dramatiska potential. Serien presenteras på Folkteatern i Göteborg, Konsthallen i Malmö och i Studio Biblom Hjelte i Stockholm med stöd av Konstnärsnämnden, Författarfonden och Kulturrådet. I satsningen ingår även dramatikerna Athena Farrokhzad, Dimen Abdulla och Christina Ouzounidis som presenteras till hösten. Följ programmet på delakakan.se/amfi.

Presskontakt:

Monika Wade +46736732729, monika@delakakan.se

Kristian Jon Anshelm +46703603928, kristian@delakakan.se

Anja Zejnilovic +46709560264, anja@delakakan.se

Saga Gärde, regissör +46707122440 saga@delakakan.se

MEDVERKANDE

Balsam Karam 

Balsam arbetar som bibliotekarie på Rinkeby bibliotek och debuterade med romanen Händelsehorisonten (Norstedt förlag, 2018) som skildrar Milde, en ung kvinna från Utkanterna, en plats bakom bergen där mödrar och döttrar lever utanför samhället. Händelsehorisonten är en djupt existentiell liksom politisk roman om centrum, förtryck solidaritet, trauma och förlust vilka är teman hon återkommer till i sin pjäs Förlustens rumtid.

Amina Szecsödy 

Amina Szecsödy arbetar med scenkonst som skådespelare och regissör. Szecsödy har en kandidat i teater från Teaterhögskolan i Malmö som avslutades med det egna stycket Findus (Laterna magica). Hon studerar för närvarande vid Institut für Angewandte Theaterwissenschaft på Justus-Liebig Universität, Giessen. Just nu arbetar hon med Echoes of you (s) tillsammans med koreografen Gry Tingskog och RAUBKOPIE tillsammans med Annelise Ostertag och Lena Appel. 

Sofia Berg-Böhm    

Sofia Berg-Böhm är skådespelare och sångerska och belönades med Kungliga Musikaliska Akademiens Folkmusikpris 2017. Hon sjunger i banden Sirocco och Östblocket samt i återkommande samarbeten med Re:Orient. Som skådespelare har hon varit verksam på bl a Stockholms Stadsteater, Teater Tribunalen, Uppsala Stadsteater och Orionteatern. Sofia är även en återkommande uppläsare i programmet Dagens dikt i P1. 

Saga Gärde

Saga Gärde är regissör och arbetar med scenkonst och film genom dokumentära processer. Hon väver samman dokumentärt material, ljud och musik med nyskrivna texter och skapar föreställningar med principer hämtade från musikalisk komposition. I samarbete med ljuddesignern David Gülich har hon gjort radiodrama för Sveriges Radio av Athena Farrokhzads debut Vitsvit och monologen Brev till en krigerska, 2016. Under sin master på Teaterhögskolan i Malmö har hon undersökt begrepp som extended writing och Composed theatre. Hon utvecklade sitt sätt att arbeta med lyrisk text på scen under arbetet med Labyrint av Felicia Mulinari på Unga Malmö Stadsteater som senare vann pris på Scenkonstgalan 2019. Hennes uppsättning av Athena Farrokhzads Krigerska på Backa teater i januari 2020 har hyllats i pressen som bl a ett utmärkt stycke politisk teater. Saga har tagit initiativet till Amfi i syfte att stärka utvecklingen av ny svensk dramatik.

Jennifer Hayashida

Jennifer Hayashida är poet, översättare och konstnär, född 1973 i Oakland, Kalifornien, numera bosatt i Göteborg och New York. 2018 debuterade hon med diktsamlingen A Machine Wrote This Song (Gramma Poetry/Black Ocean) och hon har bl.a. översatt Athena Farrokhzad, Burcu Sahin, Iman Mohammed och Katarina Taikon till engelska. Sedan 2018 är hon doktorand i konstnärlig forskning vid Akademin Valand med Feeling Translation, ett projekt som undersöker översättning, rasifiering och idén om nationalstaten.

Ang Covid -19.

Efter Folkhälsomyndighetens rekommendation att inte resa inom landet och att begränsa folksamlingar p g a den allmänna risken för smittspridning av Covid-19 skjuts speldatum och turné. Vi återkommer med nya speldatum så snart det är möjligt och tills vidare går programmet att följa på delakakan.se/amfi.

 

ARKIV 

Pressmeddelande 200331

 

AMFI #2 FELICIA MULINARI:

 

Webbpremiär av Svaghetens parti

 

 

 

Välkomna till Amfi #2 och webbpremiären av Svaghetens parti av Felicia Mulinari! Nu finns Svaghetens parti att se i en filmatiserad version på delakakan.se/amfi. På hemsidan är även pjästexten publicerad i sin helhet samt ett transkriberat samtal mellan Felicia och författaren Lina Rydén Reynols. 

Jag tror att svaghet kan skilja en från människor och kan alienera och göra en ensam. Men det som texten på något sätt drömmer om är att om vi utgår ifrån att vi alla är beroende av varandra, vilket vi är, då kanske svaghet också är någonting som kan skapa kollektivitet, omsorg och ansvar, säger Felicia om texten.

Texten är en lyrisk skildring av smärta och sjukdom där Felicia Mulinari undersöker politiska och existentiella villkor för svaghet och omsorg. Vad innebär det när kroppen är en brist, vilka är alla de kropparna som bär upp en kropp? Omsorg som en smärtsam paradox, skuld är en revolutionär smitta.

På delakakan.se/amfi går det nu att se en filmatisering av föreställningen i Saga Gärdes regi med Sandra Medina på scen och där Sibille Attar gjort ljuddesign och musik. Där har vi även publicerat ett transkriberat samtal mellan Felicia och Lina Rydén Reynols om svaghet och kollektivitet.

Regi: Saga Gärde

På scen: Sandra Medina

Ljuddesign & teknisk rigg: Sibille Attar

I samtal: Felicia Mulinari & Lina Rydén Reynols

Föreställningen är bokad till Sommarscen Malmö och kommer spelas så snart det är möjligt på Studio Biblom Hjelte i Stockholm, Göteborgs Litteraturhus samt Malmö Konsthall igen. 

Amfi vill utveckla och utmana svensk samtidsdramatik och ge utrymme för litterära röster att skriva för scen. Hur ser den nya dramatiken ut idag? Amfis utgångspunkt är att undersöka och synliggöra det dramatiska inslaget i ny poesi och prosa.Vi presenterar under våren 2020 tre författare som intresserar sig för litteraturen som intervention och som utmanar konventionella former i sitt skrivande, Lone Aburas, Felicia Mulinari och Balsam Karam. Genom att utforska nya formspråk på scen och bjuda in till samtal vill Amfi diskutera nya pjästexter utifrån deras litterära värde och dramatiska potential. I satsningen ingår även dramatikerna Athena Farrokhzad, Dimen Abdulla och Christina Ouzounidis som presenteras till hösten.

Serien produceras av produktionsplattformen Dela Kakan och presenteras i samarbete med Folkteatern i Göteborg, Göteborgs Litteraturhus, Malmö Konsthall och Studio Biblom Hjelte i Stockholm med stöd av Konstnärsnämnden, Författarfonden och Kulturrådet. Projektet är initierat av regissören Saga Gärde.

För vårens program och biljetter se delakakan.se/amfi

Filmatiseringen och pjästexten finns uppe under en veckas tid.

Presskontakt:

Monika Wade +46736732729, monika@delakakan.se

Kristian Jon Anshelm +46703603928, kristian@delakakan.se

Anja Zejnilovic +46709560264, anja@delakakan.se

Saga Gärde, regissör +46707122440 saga@delakakan.se

 

MEDVERKANDE 

FELICIA MULINARI (f. 1990) är poet, dramatiker, kritiker och aktivist. Hon började publicera sin poesi på bloggen Texter om oss och under 2018 debuterade hon som dramatiker med pjäsen Labyrint i Saga Gärde regi på Malmö Stadsteater. I lyriska dialoger mellan en flicka och hennes mormor sätts sätts ett barns frågor om livets slut, tillhörighet och längtan i centrum. Hennes första diktsamling Det som inte kan utplånas utkom under februari 2019 på Albert Bonniers förlag och är en diktsvit sprungen ur en kollektiv erfarenhet av rasism och våld. En stridsskrift där ilskan blandas med sorg, stoltheten med skam, där mödrarnas exil och ömhet omvandlas till barnens gemenskap och kamp.

SAGA GÄRDE är regissör och arbetar med scenkonst och film genom dokumentära processer. Hon väver samman dokumentärt material, ljud och musik med nyskrivna texter och skapar föreställningar med principer hämtade från musikalisk komposition. I samarbete med ljuddesignern David Gülich har hon gjort radiodrama för Sveriges Radio av Athena Farrokhzads debut Vitsvit och monologen Brev till en krigerska, 2016. Under sin master på Teaterhögskolan i Malmö har hon undersökt begrepp som extended writing och composed theatre. Hon utvecklade sitt sätt att arbeta med lyrisk text på scen under arbetet medLabyrintav Felicia Mulinari på Unga Malmö Stadsteater som senare vann pris på Scenkonstgalan 2019. Hennes uppsättning av Athena Farrokhzads Krigerska på Backa teater i januari 2020 har hyllats i pressen som bl a ett utmärkt stycke politisk teater. Saga har tagit initiativet till Amfi i syfte att stärka utvecklingen av ny svensk dramatik.

SANDRA MEDINA medverkar under Amfi #2 som skådespelare i Felicia Mulinaris Svaghetens parti. Sandra är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Sedan 1994 har hon arbetat som frilansande dansare och har under åren arbetat med en mängd olika koreografer och regissörer och inom olika genrer. Bland annat har Sandra arbetat på Östgötabaletten, Skånes Dansteater och i Kompani Raande–voo och hon har haft återkommande samarbeten med Philippe Blanchard, Gunilla Heilborn, Kajsa Giertz, Lena Josephsson och Margaretha Åsberg. Hon har även dansat verk av Helena Franzen, Ina Christel Johannesen, Per Johnsson, Jens Östberg, Bogdan Szyber och Carina Reich m.fl. Sandra är vidareutbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm och har arbetat som skådespelare på ett flertal teatrar, exempelvis Teater Tribunalen, Västmanlands Teater och Stockholms Stadsteater, i kort- och långfilmer och i tv-serien SPUNG där hon hade en av huvudrollerna. Sandra har även erfarenhet som koreograf, bland annat genom scenkonstkollektivet Bastard Produktion, samt som danspedagog. Hon har bl.a. arbetat på Västmanlands Teater med verket Girls will make you blush av koreografen Mari Carrasco, medverkat i Teateretablissemangets föreställning Välkommen till prekariatet samt framfört det egna verket Measured Moments på turné med Riksteatern. Just nu är hon anställd på Kulturhuset Stadsteatern och har spelat i Älskarinnor och Min fantastiska väninnan under våren.

SIBILLE ATTAR är musikproducent, låtskrivare och artist. Hon släpper skivor under eget namn sedan 2012 och 2019 mottog hon SKAP’s prestigefyllda Popris. I Amfi #2 medverkar hon som kompositör och har satt den ljudtekniska riggen för föreställningen. 

 

 

 

 

Pressmeddelande 200129

 

Amfi – ny scen för samtal och dramatik presenteras i Stockholm, Malmö och Göteborg.

 

 

Amfis serie Det är ett jag som talar, presenterar under året dramatiker och ny dramatik på Folkteatern i Göteborg, Malmö konsthall och en ny scen på Fatbursgatan i Stockholm. Amfi vill utveckla och utmana svensk samtidsdramatik och ge utrymme för litterära röster att skriva för scen. Hur ser den nya dramatiken ut idag? Amfis utgångspunkt är att undersöka och synliggöra det dramatiska inslaget i ny poesi och prosa. Genom att utforska nya formspråk på scen och bjuda in till samtal vill Amfi diskutera nya pjästexter utifrån deras litterära värde och dramatiska potential.

 

 

Vi presenterar under våren 2020 tre författare som intresserar sig för litteraturen som intervention och som utmanar konventionella former i sitt skrivande. Vid premiären den 23 februari presenteras Lone Aburas stridsskrift Det är ett jag som talar (Räkenskapens timme) och under mars och april spelas nyskrivna pjäser av Balsam Karam och Felicia Mulinari. Pjäserna regisseras av Saga Gärde, och efter föreställningen följer fördjupande samtal mellan dramatikern och inbjudna gäster. I satsningen ingår även dramatikerna Athena Farrokhzad, Dimen Abdulla och Christina Ouzounidis som presenteras till hösten. Serien produceras av produktionsplattformen Dela Kakan och är initierat av regissören Saga Gärde.

 

 

AMFI #1 LONE ABURAS

 

I första delen i Amfis serie med ny dramatik iscensätts den danska författaren Lone Aburas omtalade bok Det er et jeg der taler (regnskabets time) som serien lånat sitt namn ifrån. Aburas text pekar ut en ny riktning för traditionen av engagerad litteratur – indignerad men inte änglalik med exakta formuleringar som ger utrymme åt både skriande konkreta orättvisor och ambivalensen hos den som på tryggt avstånd pekar ut dem: “Så kom inte här och prata om rabiata referenser och litterärt självmord. Jag försöker egentligen bara väcka något till liv, nu när det provinsiella lugnet till slut också har lämnat mig.”. Efter föreställningen följer ett fördjupande textsamtal med Lone Aburas.

 

 

 

AMFI #2 FELICIA MULINARI

 

I andra delen i Amfis serie med ny dramatik iscensätts Felicia Mulinari Svaghetens parti. Texten är en lyrisk skildring av smärta och sjukdom där Felicia Mulinari undersöker politiska och existentiella villkor för svaghet och omsorg. Texten både skildrar ett sjukdomstillstånd och skriver fram ett kollektiv av sjuka, en svaghetens organisering utifrån en telefonkö.  Texten vänder på vem som blir subjekt och objekt i en ömsint akt, vad innebär det när kroppen är en brist, vilka är alla de kropparna som bär upp en kropp? Omsorg som en smärtsam paradox, skuld är en revolutionär smitta. Efter föreställningen följer ett fördjupande textsamtal med Felicia Mulinari.

 

 

AMFI #3 BALSAM KARAM

 

I tredje delen i Amfis serie med ny dramatik iscensätts Balsam Karams Förlustens rumtid. Karam vill undersöka vad som är möjligt att säga om intersektionerna mellan förlust, trauma och rasism i ett rum där det till synes är tryggt att säga vad som helst – terapirummet. Genom att upprätta en terapisession i realtid följer vi en mors oförställda resonemang kring förlustens roll i hennes liv där paralleller dras mellan nutid och dåtid, mellan vad som kunde ha varit och katastrofen som ägde rum, mellan rasistisk litteratur och oförmågan att få i sig mat om morgonen. Efter föreställningen följer ett fördjupande textsamtal med Balsam Karam.

 

 

Saga Gärde, regissör vars  uppsättning av Athena Farrokhzads pjäs Krigerska Backa teater just nu spelas och som hyllats i pressen säger om satsningen: “Amfi ska verka för att författare och poeter får möjlighet att utveckla svensk dramatik utifrån sin egen praktik och estetik. Att ställa scenen till förfogande hos vår tids starkaste litterära röster. Serien är också en naturlig fortsättning på det samarbete jag har med Athena Farrokhzad och Felicia Mulinari där vi skapat föreställningar utifrån kompositionella principer med texten i centrum. Som senast i Labyrint på Malmö Stadsteater och i Krigerska på Backa Teater.”

 

 

PREMIÄR AMFI #1 OCH RELEASE PÅ VÅRENS PROGRAM

 

Söndag 23 februari Studio Biblom-Hjelte, Stockholm 16.00 (begränsat antal platser)

 

Torsdag 27 februari Folkteatern Göteborg 18.30

 

Lördag 29 februari Malmö Konsthall 15.00

 

Söndag 1 mars Malmö Konsthall 15.00

 

 

Det är ett jag som talar (Räkenskapens timme) av Lone Aburas

 

i översättning av Johanne Lykke Holm (Anti, 2017)

 

Regi: Saga Gärde

 

På scen: Shang Imam

 

Videodesign & teknisk rigg: Thomas Romlöv

 

Ljuddesign: David Gülich

 

I samtal: Lone Aburas

 

Producent & pr: Kristian Anshelm, Monika Wade

 

 

Amfi produceras av Dela Kakan i samarbete med Folkteatern i Göteborg, Malmö Konsthall, IAC Malmö och Studio Biblom-Hjelte i Stockholm. Dela Kakan är en produktionsplattform under konstnärlig ledning av Saga Gärde som arbetar med dokumentära processer, ljudverk och scenkonst och är verksamma i Malmö och Stockholm. Projektet möjliggörs genom stöd av Konstnärsnämnden, Författarförbundet och Kulturrådet. Biljetter: Bokas via respektive arrangör förutom den 23/2 på Studio Biblom Hjelte där anmälan görs via Monika@delakakan.se

 

 

Presskontakt:

 

Monika Wade +46736732729, monika@delakakan.se

 

Kristian Jon Anshelm +46703603928, kristian@delakakan.se

 

Saga Gärde, regissör +46707122440 saga@delakkan.se

 

 

 

Presentation av regissör och medverkande dramatiker

 

 

LONE ABURAS (f. 1979)

 

Aburas debuterade i Danmark med  Føtexsøen (2009). Hennes text Det er et jeg der taler (Regnskabets time) är omnämnd som ett vredestal, en politisk monolog drabbade Danmark 2017 och är översätt till svenska, av Johanne Lykke Holm (Anti förlag, 2017). Boken pekar ut en ny riktning för traditionen av engagerad litteratur – indignerad men inte änglalik med exakta formuleringar som ger utrymme åt både skriande konkreta orättvisor och ambivalensen hos den som på tryggt avstånd pekar ut dem och belönades Montanas Litteraturpris. Under våren 2019 utkom även hennes andra roman Politisk roman på på samma förlag.

 

BALSAM KARAM (f. 1983)

 

Balsam arbetar som bibliotekarie på Rinkeby bibliotek och debuterade med romanen Händelsehorisonten (Norstedt förlag, 2018) som skildrar Milde, en ung kvinna från Utkanterna, en plats bakom bergen där mödrar och döttrar lever utanför samhället. Händelsehorisonten är en djupt existentiell liksom politisk roman om centrum, förtryck solidaritet, trauma och förlust vilka är teman hon återkommer till i sin pjäs Förlustens tidrum.

 

ATHENA FARROKHZAD (f. 1983)

 

Athena är poet, dramatiker, översättare, litteraturkritiker och lärare vid Biskops-Arnös författarskola. Hon debuterade som dramatiker på Ung scen öst 2013 med pjäsen Päron. Samma år gav Athena ut diktsamlingen Vitsvit som sedan dess översatts till ett tiotal språk och spridits över världen. Athena har också skrivit pjäserna Torget för Unga Klara, Moral enligt Medea för Oslo Nationaltheatret och Krigerska för Backa teater. Hennes senaste bok är diktsamlingen I rörelse, en samling fristående dikter som rör sig mellan fascismens frammarsch, rytmens räddning och vardagen i förorten. Dikterna är skrivna till och genom de gemenskaper som format hennes liv och dikt. I rörelser mellan individ och kollektiv, mellan tradition och förnyelse, mellan samtidens gravallvar och absurditet föreslår hon en poesi som vill användas utan att göra avkall på komplexitet, som adresserar sorgen över de politiska ordningarna, samtidigt som den ser historiens utkomst som möjlig att ingripa i.

 

DIMEN ABDULLA (f. 1984)

 

Dimen har studerat dramatik vid Stockholms dramatiska högskolas utbildning och debuterade som dramatiker med monologen På alla fyra som uppfördes av Stockholms stadsteater 2014. Hon har även skrivit pjäsen Revolution som uppfördes av Ung scen/öst 2015, samma år som Dimen utsågs till Radioteaterns husdramatiker. Under hösten 2018 spelades hennes pjäs K, en hyllning till Leila K och till alla kvinnor som var före sin tid.

 

CHRISTINA OUZOUNIDIS (f. 1969)

 

Christina är en av vårt lands ledande dramatiker, med pjäser som upprört och hänfört såväl publik som kritik. I hennes dramatik finns en bestämd drivkraft mot den avgrund och svindel som döljer sig i själva språket. Hon använder gärna den antika myten som fond: Orestiens Klytaimnestra, Agamemnon och Ifigenia är gestalter med hela traditionens tyngd, men som här kommer att ingå i ett spel med nya regler. Myter tycks leva sitt eget liv inuti sina antika värdkroppar. Repliker motsäger sig, väver in sig i varandra och prövar endera sidan om en klyfta mellan makt och maktlöshet, rätt och fel, »natur« och »onatur«.  Ett krig iscensätts i själva språket. Ett drama gestaltas om de grymma maktlekar språket leker med människan, om det vapen språket är i människors munnar och medvetanden. Samlingsvolymen Lögner innehåller Ordet ~ kött [2007], Lagarna [2007], Heterofil [2008], Naturen, vanorna, tiden, moralen [2009], Vit, rik, fri [2010], Tid för ekot [2011] samt Town Bloody Hall ~ andra akten [2012].

 

 

SHANG IMAM

 

Shang Imam medverkar i Lone Aburas text under Amfi #1 som skådespelare. Shang Imam arbetar annars som reporter och producent på det dokumentära samhällsprogrammet Verkligheten i P3. Hon har även regisserat föreställningen Krimradio på Backa teater 2012. Hon har tidigare samarbetet med Saga Gärde som regissör i Vitsvit och Brev till en Krigerska av Athena Farrokhzad på radioteatern.

 

Press kit

På bild Balsam Karam, fotograf Cato Lein.

På bild Saga Gärde fotograf Rasmus Thord 2019. Fler bilder här »

På bild Felicia Mulinari, fotograf Stefan Tell.

På bild Lone Aburas, fotograf Robin Skjöldborg.