PRESSMEDDELANDE 13 JANUARI 2023
Presskontakt: Dorian Rudklint, dorian@amfiplay.se
GLĂMSKANS ARKIV
Ett nyskrivet körverk om Malmö av poeterna Felicia Mulinari och Athena Farrokhzad. Spelas 5-14 maj pÄ Malmö Konsthall.
Boka biljetter hÀr
Glömskans arkiv Àr ett sceniskt körverk om minne, sorg och rasistiskt vÄld. Librettot Àr en diktsvit skriven av Felicia Mulinari och Athena Farrokhzad, i dialog med sociala rörelser. Verket Àr tonsatt av Tebogo Monnakgotla för Petri SÄngare med solister och kommer att iscensÀttas av Saga GÀrde.
Medverkande PETRI SĂ
NGARE, SANNA GIBBS, JAQUELINE MIURA
TonsĂ€ttare TEBOGO MONNAKGOTLA Regi SAGA GĂRDE  Scenografi KARIN BRĂNNSTRĂM  Ljusdesign ELLEN RUGE Videodesign THOMAS ROMLĂV
Glömskan Àr tunn och tung som dimma.
NÀr vi lyfter den frÄn himlavalvet strÀcker vi en muskel.
Akta dina fötter sÄ att du inte trampar i
Rulla tillbaka, trampa fram, gÄ inte förbi
Vi Àr glömskans arkiv. Vi arkiverar glömska
Under tvÄ veckor mellan den 5 och 14 maj vÀlkomnas Malmöbor till Malmö konsthall för att avnjuta ett körverk av Tebogo Monnakgotla, i uppförande av Petri sÄngare med solister Sanna Sanna Gibbs och Jacqueline Miura och dirigent Karin Oldgren.
Körverkets libretto bygger pÄ en diktsvit om Malmö skrivet av poeterna Felicia Mulinari och Athena Farrokhzad. UtifrÄn en brevvÀxling med representanter för sociala rörelser har de undersökt minnets och glömskans roll för antirasistisk kamp. Inspirerat av ceremoniella cirklar och ritualens rörelser har Saga GÀrde i samarbete med det konstnÀrliga teamet skapat ett rum dÀr publiken sÀtts i centrum. Verket görs pÄ uppdrag av Malmö stad och Àr en del av grupputsÀllningen Hela staden Àr ett monument.
arkiv Ă€r en berĂ€ttelse om Malmö och om minne, sorg och rasistiskt vĂ„ld. Under tvĂ„ veckor mellan den 5 och 14 maj vĂ€lkomnas alla Malmöbor till Malmö konsthall för att avnjuta ett körverk av Tebogo Monnakgotla, med S:t Petri sĂ„ngare med Sanna Gibbs och Jacqueline Miura.Â
Librettot bygger pÄ en diktsvit om Malmö skrivet av poeterna Felicia Mulinari och Athena Farrokhzad. UtifrÄn en brevvÀxling med representanter för sociala rörelser har de undersökt minnets och glömskans roll för antirasistisk kamp. Inspirerat av ceremoniella cirklar och ritualens rörelser har Saga GÀrde i samarbete med det konstnÀrliga teamet skapat ett rum dÀr publiken sÀtts i centrum. Verket Àr en del av Hela staden Àr ett monument, en grupputstÀllning inom ramen för projektet Antirasistiskt monument.
Vilka och vems ord bildar berĂ€ttelsen om Malmö?Â
Vilka historier blir en del av vĂ„r gemensamma historia?Â
Libretto av Felicia Mulinari och Athena Farrokhzad
âI detta arbete tar vi avstamp i postkolonial och feministisk teori som kopplar samman minne och glömska med sörjbarhet. Som författare vet vi att benĂ€mnandet av historiska erfarenheter Ă€r ett viktigt verktyg för vĂ„r tillblivelse som kollektiv. Att organisera sig politiskt Ă€r att Ă„beropa hĂ„gkomst och vĂ€gra glömska. Att minnas genom att föra protokoll, fotografera, skriva slagord, grĂ„ta och berĂ€tta för barnen. Att minnas det hegemonin krĂ€ver att vi ska glömma.âÂ
Felicia Mulinari och Athena Farrokhzad Àr poeter och arbetar bÄda med att sÀtta ord pÄ det som inte ges plats i det offentliga. De skriver om om kollektiv, omsorg, förlorade kamper och segrar vi inte lÀngre minns. I dialog med sociala rörelser har de skrivit ett libretto som skildrar en samling hÀndelser och erfarenheter av vÄld, sorger, gemenskap och skönhet som Malmöborna bÀr pÄ. I Glömskans arkiv inryms viljan att visa pÄ att historien Ànnu inte Àr skriven. FrÄn en inre sorg över maktordningar rör sig texterna mellan individ och kollektiv. Historiens utkomst Àr möjlig att ingripa i.
Oratorium av Tebogo Monnakgotla
TonsĂ€ttaren Tebogo Monnakgotla har skrivit ett 40-tal verk, dĂ€ribland Light years away-Supernova! för Kungliga filharmonikerna och Zebran (2022), en opera för Vadstena Akademien. Under det senaste Ă„ret har man kunnat höra hennes musik uppföras av violinisten Marina Piccinini och pianisten Andreas Haefliger pĂ„ Grant Park Festival i Chicago. Till detta verk har Monnakgotla tonsatt ett oratorium just för S:t Petri sĂ„ngare, under ledning av dirigenten Karin Oldgren. Karin har samarbetat med Amfi och regissören Saga GĂ€rde tidigare, senast i Moral enligt Medea av Athenas Farrokhzad.Â
Vilka minnen gestaltas i det offentliga?
Glömskans arkiv, en del av staden Àr ett monument
Med utgÄngspunkten att undersöka minneskulturer och Malmös samtidshistoria fick Amfi i uppdrag av Malmö Stad att skapa ett offentligt scenkonstverk till grupputstÀllningen Hela staden Àr ett monument. Uppdraget gav Amfi en unik möjlighet att i samarbete med Malmö Konsthall undersöka hur minneskultur och gemensamt kulturarv skapas. GrupputstÀllningen presenteras inom ramen för projektet Antirasistiskt monument. Projektet uppstod tack vare aktivisters vilja att minnas den rasistiska seriemördaren Peter Mangs offer och drivs sedan 2019 av föreningen Antirasistiskt monument i samarbete med Malmö stad.
Curatorer Hela staden Ă€r ett monument PRENA BALEDI, ANNA WAHLSTEDT Produktion Malmö Konsthall ELINA ERSGĂ
RD  Producent GITA MALLIK Art direction SEPIDAR HOSSEINI
Grafisk form HANNAH BAKLIEN Kommunikation DORIAN RUDKLINT
AMFI, plattform för ny dramatik
Amfi (omkring, pÄ mÄnga sidor) Àr en plattform för ny dramatik som utvecklar scenkonsten genom sprÄket. I samarbetet med scenerna vi gÀstar vill vi verka för en kontinuerlig diskussion kring ny dramatik och scenkonstens former i dialog med vÄr omvÀrld. Sedan 2020 har Amfi uppfört nyskrivna pjÀser pÄ Malmö konsthall, Accelerator, Folkteatern i Göteborg och Kulturhuset Stadsteatern. VÄra verk har gÀstat Bergens Dramatikkfestival, DAAD Galerie i Berlin och Malmö Sommarscen. Amfis projekt genomförs med stöd av Sveriges KulturrÄd, Region SkÄne, Författarfonden och KonstnÀrsnÀmnden.
Medverkande, biografier
FELICIA MULINARI (f. 1990) Ă€r poet, dramatiker, kritiker och aktivist. Hon debuterade 2018 som dramatiker med pjĂ€sen Labyrint pĂ„ Malmö Stadsteater. Hennes första diktsamling Det som inte kan utplĂ„nas utkom under februari 2019 pĂ„ Albert Bonniers förlag och Ă€r en diktsvit sprungen ur en kollektiv erfarenhet av rasism och vĂ„ld. En stridsskrift dĂ€r ilskan blandas med sorg, stoltheten med skam, dĂ€r mödrarnas exil och ömhet omvandlas till barnens gemenskap och kamp.Â
ATHENA FARROKHZAD (f.1983) Àr poet, dramatiker och översÀttare. Athenas fjÀrde diktsamling à snans Är utkom i september 2022 pÄ Albert Bonniers förlag. Hon har nyligen tilltrÀtt i sin nya roll som ansvarig för Litteraturscenen pÄ Kulturhuset Stadsteatern tillsammans med Ida Linde. Hon har Àven skrivit pjÀser för Dramaten, Unga Klara, Riksteatern i Oslo och Sveriges Radio samt Krigerska pÄ Backa Teater i regi av Saga GÀrde, som hyllades av bÄde kritiker och publik. Sedan 2013 har Athenas böcker getts ut pÄ femton sprÄk och under 2021-22 tilldelades hon residens hos DAAD Artists-in-Berlin-programmet. Hon har Àven översatt verk av Adrienne Rich, Audre Lorde, Juliana Spahr och Natalie Diaz till svenska.
TEBOGO MONNAKGOTLA (f. 1972) Ă€r tonsĂ€ttare och kompositör. Hon Ă€r uppvuxen i Uppsala, började spela cello i grundskolan och studerade sedan cello och komposition vid Musikhögskolan i PiteĂ„ och Stockholm. Monnakgotla har avlagt diplomutbildning i komposition vid Musikhögskolan i Stockholm. Hon blev internationellt erkĂ€nd med verket Bambu i björkars sprĂ„k, som vann rekommendationspris i European broadcasting unions tĂ€vling Rostrum. Monnakgotla har komponerat ett 40-tal verk för flertalet ensembler, dĂ€ribland Kungliga filharmonikernas uruppförande av Light years away-Supernova!, Sveriges Radios symfoni med Wishing, Radiokörens uruppförande av Naissance du jour samt det till Sveriges MusikförlĂ€ggares Förenings pris nominerade Five pieces for string trio i uruppförande av Kammarensemblen ZilliacusPersson-Raitinen. Tebogo Monnakgotla var under Ă„ren 2007-2009 Sveriges radios P2âs Composer in residence.
SAGA GĂRDE (f. 1979) Ă€r regissör och arbetar med scenkonst, ljudkonst och film genom dokumentĂ€ra processer. I sitt arbete som teaterregissör vĂ€ver hon samman dokumentĂ€rt material, ljud och musik med ny dramatik och skapar förestĂ€llningar med principer hĂ€mtade frĂ„n musikalisk komposition. Sagas hyllade uppsĂ€ttning av Athena Farrokhzads Krigerska pĂ„ Backa teater 2020, vĂ€vde in scener baserade pĂ„ intervjuer med Backa teaters ensemble och framfördes som en omfattande ljudkomposition. GĂ€rde och Farrokhzad har tidigare samarbeten bakom sig som Farrokhzads debut Vitsvit (2013), Brev till en krigerska (2016) för Sveriges Radio liksom De som sĂ„r (2020), ett 11-minuters offentligt ljudverk installerat vid RosengĂ„rd Centrum. 2018 satte hon upp Labyrint av Felicia Mulinari pĂ„ Malmö Stadsteater, som sedan vann pris pĂ„ Scenkonstgalan 2019. Saga GĂ€rde driver Amfi som konstnĂ€rlig ledare sedan 2020 uppfört bland annat Terroristens kropp av Christina Ouzounidis, Förlustens rumtid av Balsam Karam samt Svaghetens parti av Felicia Mulinari.
________________________________________
PRESSMEDDELANDE 11 nov 2022
Brev till Europa i tvĂ„ verk – premiĂ€r december 2022 och mars 2023
Amfi utvecklar scenkonsten genom sprĂ„ket och bjuder in författare att skriva dramatik. Amfi arbetar under 2022 och 2023 med att undersöka rasismens historia och Europas idĂ©traditioner i flera verk med utgĂ„ngspunkt i Athenas Farrokhzads dikt Brev till Europa.Â
TvÄ performanceverk pÄ Moderna Museet Malmö
I samarbete med Moderna Museet presenteras tvĂ„ performanceverk om Europas koloniala historia. Verken undersöker scenkonstens funktion som bĂ„de domstol och gym för utopiskt tĂ€nkande. Hur synliggör vi rasismen som en pĂ„gĂ„ende historia? Kan konstens performativa rum vara en plats dĂ€r vi vĂ€nder oss gentemot en annan verklighet?Â
Först ut, med premiĂ€r pĂ„ Moderna Museet Malmö den 1:a december, Ă€r European Standards (2022), ett nytt verk av av Erik Aalto. European standards Ă€r ett performanceverk som gĂ„r i dialog med postkoloniala nyckeltexter av AimĂ© CĂ©saire, Robin Dâ Angelo och Sven Lindqvist. European standards följs upp med iscensĂ€ttningen av Athena Farrokhzads dikt Brev till Europa (2018), med premiĂ€r i mars 2023. Brev till Europa iscensĂ€tts av Saga GĂ€rde i samarbete med konstnĂ€ren Fatima Moallim. Serien genomförs med  stöd av KulturrĂ„det, KonstnĂ€rsnĂ€mnden, Malmö stad och Region SkĂ„ne.
I regi av Saga GĂ€rde
Verken regisseras av Saga GÀrde, vars praktik innefattar ljudbaserade verk av nya texter dÀr ljud, musik, video, och rörelse utgör sjÀlvstÀndiga lager i en rumslig komposition. Hon har tidigare samarbetet med Athena Farrokhzad i Krigerska pÄ Göteborgs stadsteater. I de hÀr tvÄ verken undersöker hon hur vi kan upprÀtta ett intimt rum mellan medverkande och publik som utmanar och berör. Kan konstens performativa rum vara en plats dÀr vi vÀnder oss gentemot en annan verklighet? Kan vi ge förutsÀttningar för en stunds samvaro som inte blundar för de maktordningar som rÄder?
European standards av Erik Aalto. PremiÀr 1 dec 2022.
PĂ„ scen: Erik Aalto
Text och komposition: Erik Aalto
Regi & dramaturgi: Saga GĂ€rde
Ljuddesign, musik och arrangemang: Andreas Catjar-Danielsson
Ljusdesign: Ludvig Uppman
Recensionsbilder: Finns att ladda ner hÀr.
I European standards möter vi Erik Aalto i en metakroppslig rannsakan av Europas koloniala arv. Dess sjÀlvklara existens krackelerar, hans tystnad kring ras och identitet bryts och ger direkta konsekvenser. I en förestÀllning dÀr kroppen och det undermedvetna gÄr i dialog med texter av Aimé Césaire och Sven Lindqvist gestaltas Europa genom samtal med internaliserade demoner, ett ljudlandskap av röster och krasande hummerskal. Vit skörhet, melankoli och uppdÀmd Ängest nedsköljd med champagne och parmesan.
Verket undersöker kritiska vithetstudiers sceniska potential. Vi har fysiskt undersökt vitheten som mask och position i ett rum. Erik Aalto arbetar ofta med en dubbeltydighet och humor som medel för att förvirra och vÀcka nya perspektiv. Aaltos biografiska persona korsas med samtida tendenser, Paul Gilroys begrepp om vit melankoli, mansnorm och kastratsÄng.
Speldatum Moderna Museet Malmö
1 dec 18.00  PremiÀr
2 dec 14.00
3 dec 13.00
Biljetter och bokning
Biljetter förbokas via mail till assistent.malmo@modernamuseet.se och betalas sedan i kassan i förestÀllningen. Priser: Ordinarie 180 sek, Studerande/pensionÀr/under 25 Är 150 sek, Skolelever 120 kr. Rekommenderas frÄn 15 Är och uppÄt.
Medverkande, biografier
Erik Aalto (f.1974)
Erik Aalto bor och arbetar i Stockholm. Han Ă€r utbildad vid Konstfack i Stockholm och pĂ„ Kungliga Akademien för de fria konsterna. Aalto arbetar med skulptur, installation, performance, video och musik och medverkar ofta sjĂ€lv i sina verk. Som personan Sir Eric Beyond gjorde Aalto 2004-2011 en lĂ„ng rad upptrĂ€danden i media och pĂ„ scener runt om i Sverige. Albumet Sir Eric Beyond and The Avant Garde blev nominerad i kategorin Ă
rets Pop pĂ„ P3 Guldgalan 2006. Ett urval av Aaltos separatutstĂ€llningar inkluderar Magasin 3 Stockholm Konsthall (2011), Kulturhuset Stockholm (2004) och Natalia Goldin Gallery, Stockholm (2003), Duo utstĂ€llning pĂ„ KonstnĂ€rshuset Stockholm (2021). GrupputstĂ€llningar inkluderar Magasin 3 Stockholm Konsthall (2014); Sorbus Gallery, Helsinki (2016); Galerie Steinek, Wien (2010); Sundsvalls konsthall (2003) och SödertĂ€lje konsthall (2003). Hans verk har visats pĂ„ bland annat Moderna Museet, Stockholm; ARKEN Museum for Moderne Kunst, Köpenhamn; Kyoto Art Center; Ludwig MĂșzeum, Budapest och Museo Rufino Tamayo, Mexico City och Ă€r representerad i Magasin 3 Stockholm Konsthalls samling. Aalto arbetar just nu i det fyraĂ„riga forskningsprojektet MASSA i egenskap av konstnĂ€r. Projektets stöds av bl.a. Formas och Statens konstrĂ„d.
Brev till Europa av Athena Farrokhzad. PremiÀr 2 mars 2023.
PĂ„ scen: Beri Gerwise och Bahareh Razekh Ahmadi
Liveteckning: Fatima Moallim
Regi: Saga GĂ€rde
Ljuddesign och musik: Andreas Catjar-Danielsson
Med intellektuell skÀrpa och svart humor stÀller Farrokhzads dikt Europa till svars för den död och förödelse den koloniala historien vittnar om. PÄ scen möter vi skÄdespelarna Beri Gerwise och Bahareh Razekh Ahmadi i en tvÀrdisciplinÀr uppsÀttning dÀr dikten ljudlÀggs och tolkas live. Fatima Moallim Àr inbjuden att tolka texten genom att teckna live pÄ plats. I Saga GÀrdes regi och bearbetning sÀtts Farrokhzads ord i relation till Aimé Césaires Discourse on colonialism.
â Hur gör man intima, enskilda upplevelser av vĂ„ld, trauma och kamp till nĂ„got som lĂ„ter sig förmedlas frĂ„n mĂ„nga mĂ€nniskor till andra mĂ€nniskor? Jag Ă€r vĂ€ldigt intresserad av den rörelsen, sĂ€ger Athena Farrokhzad om arbetet med texten.
Dikten Ă€r en parafras pĂ„ Ginsbergs klassiska dikt America (1956) och skrevs ursprungligen för den slovenska poesifestivalen Days of Poetry and Wine. I samarbete med Berlinbaserade Allianz Kulturstiftung driver de sedan 2017 projektet âA Letter to Europeâ som utser en poet att skriva ett brev till Europa. I dikten tolkas fascismens tecken i tiden som slöjförbud i Frankrike, minaretförbud i Schweiz, smyckeslagar i Danmark och hoppas pĂ„ att vi en dag ska tigga alla romer om förlĂ„telse, att synagogans vakter ska bli övertaliga, att Dublin bara ska vara namnet pĂ„ en av Europas huvudstĂ€der. Hon ser hur diskursen förskjuts i sprĂ„ket, för tjugo Ă„r sen hatade vi ordet mĂ„ngkultur för det gjorde vissa till skillnad, idag bes en bön om att vĂ€lkomna det frĂ€mmande.
I ett Europa som drivs allt mer som ett gated community pÄminner hon om en rad ur en sÄng vi hört förut: Willkommen, bienvenue, welcome.
Medverkande, biografier
Fatima Moallim (f.1992)
Fatima Moallim Àr född i Ryssland och Àr sjÀlvlÀrd konstnÀr som bor och verkar i Stockholm. Fatima Moallim har stÀllt ut platsspecifika verk vid Moderna Museet i Stockholm, Marabouparken, Zinkensdamms tunnelbanestation i Stockholm och pÄ glasfasaden pÄ Bonniers konsthall. Hennes projekt Flyktinglandet bygger pÄ olika aspekter av hennes förÀldrars flykt frÄn Mogadishu i Somalia till Sverige. Den alienerande erfarenheten av att relatera till motstridiga verkligheter manifesteras i hennes sjÀlvuppfunna performance-metod, dÀr hon skapar temporÀra storskaliga mÄlningar som relaterar till den befintliga arkitekturen och kÀnslor och stÀmningar nÀrvarande i rummet. Under 2022 innehar Moallim KonstnÀrsnÀmndens IASPIS-stipendium med residensvistelse hos ISCP, New York.
_________________________________________________________________________________
PRESSMEDDELANDE 17 okt 2021
SverigepremiÀr pÄ Athena Farrokhzads Moral enligt Medea
Den 28-31 oktober gĂ€star AMFI #5 och Moral enligt Medea i regi av Saga GĂ€rde Fri scen pĂ„ Kulturhuset Stadsteatern.Â
Torsdag den 28 oktober kl 19:00 pÄ Fri scen/Kulturhuset
Fredag den 29 oktober kl 19.00 pÄ Fri scen/Kulturhuset
Lördag den 30 oktober kl 15.00 & 18.00 pÄ Fri scen/Kulturhuset
Söndag den 31 oktober kl 15.00 Fri scen/Kulturhuset
Â
I femte delen i Amfis serie av ny dramatik iscensĂ€tts Athena Farrokhzads pjĂ€s Moral enligt Medea som börjar nĂ€r barnen Ă€r döda och dramat Ă€r över. Vad har Medea att sĂ€ga om sin gĂ€rning? Vart ska hon ta vĂ€gen? I en sprĂ„klig lek med Medea som litterĂ€r gestalt skriver Farrokhzad Medeas försvarstal. Â
PĂ„ scenen möter vi Shang Imam, Jacqueline Miura och Mattias Lech som Medea, Moralen och Jason. FörestĂ€llningen ramas in av David GĂŒlichs ljuddesign och ett nyskrivet stycke av Tebogo Monnaktgotla som framförs av en barnensemble. Saga GĂ€rdes uppsĂ€ttning vĂ€ver samman Euripides drama med Farrokhzads i en musikalisk komposition som sĂ€tter Medeas öde i ett samtida ljus.Â
Â
Av: Athena Farrokhzad
 PÄ scen: Shang Imam · Jaqueline Miura · Mattias Lech
Regi: Saga GĂ€rde Ljuddesign och musik: David GĂŒlich
Komposition körstycke: Tebogo Monnakgotla
Ljus: Ellen Ruge Videodesign: Thomas Romlov
Rum: Katrin BrÀnnström Kostymkonsult: Mary-Anne Buyondo
DoP videosekvenser: Per Kristiansen Fotografi: Carl Hjelte
Grafisk form: Sepidar Hosseini Producent: Agnes Rosenberg
I samtal: Athena Farrokhzad, en gÀst och Palmer Lydebrant (Stockholms kvinnohistoriska)
Â
FörestĂ€llningen Ă€r ca 1.15 h och föregĂ„s av ett foajĂ©samtal mellan Athena Farrokhzad och en inbjuden gĂ€st i samarbete med Stockholms Kvinnohistoriska.Â
Â
För att boka intervjuer och pressbiljetter kontakta Agnes Rosenberg
agnes@rosenberg.se
Biljetter bokas via https://kulturhusetstadsteatern.se/teater/amfi-5-moral-enligt-medea. Ytterligare spelplatser tillkommer.
LÀs mer om oss och följ vÄrt nyhetsbrev pÄ amfiplay.se
Â
Biografier:
Athena Farrokhzad(f.1983) Ă€r poet, dramatiker, översĂ€ttare, litteraturkritiker och lĂ€rare vid Biskops-Arnös författarskola. I rörelser mellan individ och kollektiv, mellan tradition och förnyelse, mellan samtidens gravallvar och absurditet föreslĂ„r hon en poesi som vill anvĂ€ndas utan att göra avkall pĂ„ komplexitet och visa pĂ„ historiens utkomst som möjlig att ingripa i. Hon debuterade med diktsamlingen Vitsvit (2013) som nominerades till Augustpriset och som sedan dess översatts till ett femtontal sprĂ„k. Hennes senaste bok Ă€r diktsamlingen I rörelse (2019), en samling fristĂ„ende dikter som rör sig mellan fascismens frammarsch, rytmens rĂ€ddning och vardagen i förorten. Hon har gĂ€stat poesifestivaler runt om i vĂ€rlden och den amerikanske litteraturkritikern John Freeman nĂ€mner Farrokhzad pĂ„ sin lista The future of new writing (2017) vid sidan av namn som Ădouard Louis och Valeria Luiselli. Under 2021 har hon verksam i Berlin under sitt residens pĂ„ Berliner KĂŒnstlerprogramm des DAAD. Hennes pjĂ€ser har spelats pĂ„ Unga Klara, Nationaltheatret i Oslo, Radioteatern och Backa Teater dĂ€r Krigerska i regi av Saga GĂ€rde hyllades av sĂ„vĂ€l kritiker som publik.Â
Amfi drivs sedan 2021 av Amfi scen, ideell förening i syfte att utveckla samtidsdramatiken genom sprĂ„ket och att möjliggöra för litterĂ€ra röster att skriva för scen. Vi har bjudit in författare och poeter som intresserar sig för litteraturen som intervention och under 2020 presenterades nya pjĂ€ser av Lone Aburas, Felicia Mulinari, Balsam Karam och Christina Ouzounidis. I höst presenteras Moral enligt Medea av Athena Farrokhzad i Saga GĂ€rds regi.Â
Saga GĂ€rde (f. 1979) Ă€r regissör och arbetar med scenkonst, ljudkonst och film genom dokumentĂ€ra processer. I sitt arbete som teaterregissör vĂ€ver hon samman dokumentĂ€rt material, ljud och musik med ny dramatik och skapar förestĂ€llningar med principer hĂ€mtade frĂ„n musikalisk komposition. I samarbete med ljuddesignern David GĂŒlich har hon gjort förestĂ€llningar för Sveriges Radio av Athena Farrokhzads debut Vitsvit (2013), Brev till en krigerska (2016) och Krigerska pĂ„ Backa teater 2020. Labyrint av Felicia Mulinari sattes upp pĂ„ Malmö Stadsteater och vann pris pĂ„ Scenkonstgalan 2019. Sagas kritikerhyllade uppsĂ€ttning av Athena Farrokhzads Krigerska pĂ„ Backa teater 2020, vĂ€vde in scener baserade pĂ„ intervjuer med Backa teaters ensemble och framfördes som en omfattande ljudkomposition som ensemblen framförde live. 2020 installerades De som sĂ„r, ett 11-minuters offentligt ljudverk som hon arbetat fram tillsammans med Athena Farrokhzad vid RosengĂ„rd Centrum. Hon har som dokumentĂ€rfilmare producerat och regisserat tre prisbelönta dokumentĂ€rer. Filmerna Ni ska se att jag har rĂ€tt (Triart, 2106) och Wild dogs (Folkets bio/Svt, 2018) skildrar organisering och kollektivet som ett maktverktyg, vilket Ă€r ett tema hon Ă„terkommer till i kommande projekt.  Saga har tagit initiativet till Amfi i syfte att stĂ€rka utvecklingen av ny svensk dramatik.
Regi i urvalÂ
Terroristens kropp av Christina Ouzounidis, Malmö Konsthall
De som sÄr, ljudverk 11 min Malmö stad, Statens KonstrÄd
Krigerska av Athena Farrokhzad, Backa Teater
Förlustens rumtid av Balsam Karam, Accelerator
Svaghetens parti av Felicia Mulinari, Malmö sommarscen
Det Àr ett jag som talar av Lone Auras, Folkteatern Göteborg
Labyrint av Felicia Mulinari, Malmö stadsteater
Brev till en Krigerska av Athena Farrokhzad, SR Drama
Vitsvit av Athena Farrokhzad, SR Drama


Athena Farrokhzad. Foto: MĂ€rta Thisner.


Felicia Mulinari. Foto: Stefan Thell.

Saga GĂ€rde. Foto: Heidi Hakala.Â

Amfi. Grafisk profil: Sepidar Hosseini.
PRESSMEDDELANDE 210621
Amfi tilldelas scenkonstuppdrag inom projektet Antirasistiskt monument av Malmö stad.
Projektet Antirasistiskt monument vill öppna upp för en djupgÄende diskussion om rasism och stÀlla frÄgor som: vilka historier blir en del av vÄr historia, vilka minnen gestaltas och vilka erfarenheter blir bevarade? Vilka och vems ord bildar berÀttelsen om Malmö, och i förlÀngningen Sverige? Projektets första del bestÄr av ett antal tillfÀlliga verk under 2022. Projektet löper över tre Är.
Det Ă€r med stor ödmjukhet vi tar oss an uppdraget att skapa en scenkonstförestĂ€llning inom ramen för projektet. Arbetet bygger bland annat pĂ„ att stĂ€lla frĂ„gor kring vilka historier och erfarenheter som representeras i det offentliga rummet. Malmö stad ger oss pĂ„ sĂ„ sĂ€tt möjligheten att vara delaktiga i en diskussion om monumentets historia och att undersöka hur publik minneskultur och ett gemensamt kulturarv skapas. Ăr det möjligt att pĂ„verka upplevelser av plats, olika historier och erfarenheter genom konsten? Vad kan vi genom konst minnas?Â
Vi hoppas att vĂ„r ingĂ„ng till scenkonsten – att arbeta med sprĂ„ket, samtida lyrisk dramatik och dokumentĂ€ra processer kommer komma projektets syfte vĂ€l till del. Vi ser fram emot att under hösten undersöka uppdragets olika aspekter och önskar dela med oss av vĂ„ra erfarenheter och insikter lĂ€ngs vĂ€gen.
Saga GÀrde för Amfi 21 maj 2021
Amfi drivs sedan 2021 av Amfi scen, ideell förening i syfte att utveckla samtidsdramatiken genom sprÄket och att möjliggöra för litterÀra röster att skriva för scen. Vi har bjudit in författare och poeter som intresserar sig för litteraturen som intervention och under 2020 presenterades nya pjÀser av Lone Aburas, Felicia Mulinari, Balsam Karam och Christina Ouzounidis. I höst presenteras Moral enligt Medea av Athena Farrokhzad i Saga GÀrds regi. I styrelsen sitter som ordförande Felicia Mulinari, poet och dramatiker; Victoria Percovic Gutierrez, hÄllbarhetsstrateg och kassör Thomas Romlöv, videokonstnÀr.
Â
Saga GĂ€rde (f. 1979) Ă€r regissör och arbetar med scenkonst, ljudkonst och film genom dokumentĂ€ra processer.  I sitt arbete som teaterregissör vĂ€ver hon samman dokumentĂ€rt material, ljud och musik med ny dramatik och skapar förestĂ€llningar med principer hĂ€mtade frĂ„n musikalisk komposition. I samarbete med ljuddesignern David GĂŒlich har hon gjort förestĂ€llningar för Sveriges Radio av Athena Farrokhzads debut Vitsvit (2013) och hennes monolog Brev till en krigerska (2016) som Ă€ven omarbetades för Backa teaters ensemble 2020. Sagas uppsĂ€ttning av Labyrint av Felicia Mulinari spelades pĂ„ Unga Malmö Stadsteater och vann pris pĂ„ Scenkonstgalan 2019. I augusti 2020 installerades De som sĂ„r vid RosengĂ„rd Centrum – ett 11âminuters ljudverk hon arbetat fram tillsammans med Athena Farrokhzad. Hon har som dokumentĂ€rfilmare regisserat filmerna Ni ska se att jag har rĂ€tt (Triart, 2106) och Wild dogs (Folkets bio/Svt, 2018) som bĂ„da skildrar organisering och kollektivet som ett maktverktyg, vilket Ă€r ett tema hon Ă„terkommer till i kommande projekt. I höst Ă€r hon aktuell med Amfis uppsĂ€ttning Moral enligt Medea av Athena Farrokhzad som har premiĂ€r i oktober. Saga har tagit initiativet till Amfi i syfte att stĂ€rka utvecklingen av ny svensk dramatik.
Regi i urvalÂ
Christina Ouzounidis, Terroristens kropp, Amfi 2020
Athena Farrokhzad, De som sÄr, Malmö Stad 2020
Balsam Karam, Förlustens rumtid, Amfi 2020
Felicia Mulinari Svaghetens parti, Amfi 2020
Lone Aburas, I rÀkenskapens timme, Amfi 2020
Athena Farrokhzad, Krigerska, Backa teater 2020Â
Felicia Mulinari, Labyrint, Malmö Stadsteater 2018
Athena Farrokhzad, Brev till en Krigerska, SR Drama 2016
AthenaFarrokhzad, Vitsvit, SR Drama 2013
DIGITALTARKIV
PRESSMEDDELANDE 20 09 16
Amfi #4 UrpremiÀr pÄ ny pjÀs av Christina Ouzounidis med Johan Rabaeus & Beri Gerwise
5 november Ă€r det premiĂ€r pĂ„ Terroristens kropp av Christina Ouzounidis pĂ„ Malmö Konsthall. FörestĂ€llningen regisseras av Saga GĂ€rde och Ă€r den fjĂ€rde pjĂ€sen i Amfis serie med ny dramatik.Â
Det var jag, Ismene, som begravde min bror, en mördare, som slöt hans ögon trots varningarna, trots att terroristens kropp blivit utlovad som mat Ät de asÀtande. Det Àr inte de kvarlÀmnade som krÀver hans uthackade ögon som hÀmnd, det Àr aldrig de, det Àr alltid nÄgon annan, nÄgon som behöver honom som tecken.
Terroristens kropp Ă€r en monolog för tvĂ„ röster i samma kropp. Det Ă€r Antigones syskon som talar: Ismene pĂ„stĂ„r att det Ă€r hon som begravt brodern, tvĂ€rtemot hur Sofokles drama lĂ€sts och lĂ€sts igen. Polyneikes Ă€r brodern som stred för fel sida i ett krig och som fortsĂ€tter att tala efter sin död. De försöker frenetiskt att greppa efter nĂ„got bestĂ€ndigt, att tala fram det, att frammana det tills det Ă€r sĂ„ tydligt att det gĂ„r att begrava.Â
I Christina Ouzounidis drama Ă€r sprĂ„ket spelplatsen. HĂ€r utspelar sig ett krig mellan det som mĂ„ste sĂ€gas ut och det som inte vill anta en bestĂ€md form. Orden Ă€r försök som bevĂ€pnar eller avvĂ€pnar. I Saga GĂ€rdes regi blir pjĂ€sen ett audiovisuellt verk som utmanar vĂ„rt begĂ€r efter enkla narrativ och undersöker hur det ogripbara ska ges form. En bror och syster framtrĂ€der: Johan Rabaeus och Beri Gerwise ger röst Ă„t systern som utan vittnen och utan erkĂ€nnande ingriper i historien. Det vi gör i det dolda, mĂ„ste det sĂ€gas ut, instagrammas för att finnas? PjĂ€sen dröjer sig kvar hos brodern, den fördömda kropp som samhĂ€llet skjuter ifrĂ„n sig. Kan mĂ€nsklighetens onda gĂ€rningar verkligen förpassas till en plats utanför mĂ€nskligheten? Ăr det just i relation till den fördömda vi identifierar vĂ„r egen godhet? Ouzounidis Ă„terkommer i Terroristens kropp till det antika dramats myter och moraliska frĂ„gestĂ€llningar och skriver om historien tills nĂ„got nytt framtrĂ€der.
Jag kommer inte att berÀtta historien om mina krigande bröder som dog för varandras hand, om pojkarna som vÀxte upp till mÀn och mördare. Vi ligger ju dÀr.
Amfi vill i serien Det Àr ett jag som talar utveckla och utmana svensk samtidsdramatik och ge utrymme för litterÀra röster att skriva för scen. Genom att utforska nya formsprÄk pÄ scen och bjuda in till samtal vill Amfi diskutera nya pjÀstexter utifrÄn deras litterÀra vÀrde och dramatiska potential. Serien ges i samarbete med Malmö Konsthall dÀr förestÀllningen spelas i pÄgÄende utstÀllning och Stockholms Kvinnohistoriska bjuder i samband med förestÀllningen in till samtal om Ouzounidis författarskap.
Saga GÀrde, som initierat Amfis serie har tidigare arbetat tillsammans med Ellen Ruge (ljusdesign) och artisten Beri Gerwise i den kritikerrosade uppsÀttningen av Athena Farrokhzads Krigerska pÄ Backa teater. Johan Rabaeus Àr en av landets frÀmsta skÄdespelare och har en lÄng karriÀr bakom sig inom film och teater med Dramaten som hemmascen. Han gÀstar under hösten Funny Girl pÄ Malmö Opera.
Presskontakt Malmö Konsthall: Heidi Hakala +4670 149 3019 heidimatilda.hakala@malmo.se
FörestĂ€llningen ges pĂ„ Malmö Konsthall 5, 6, 7 november kl 19.00.Â
5/11 hÄlls ett samtal med Christina Ouzounidis och Stockholm Kvinnohistoriska innan förestÀllningen kl. 18.15
Biljetter: Endast 50 personer per förestĂ€llning. Fri entré men bokas via Billetto: Â
https://billetto.se/users/amfi
TeatersupĂ© pĂ„ restaurang SMAK kan bokas i anslutning till förestĂ€llningen, boka bord pÄ info@restaurangsmak.se. MĂ€rk mejlet âTeatersupĂ©â och skriv vilket datum det gĂ€ller. Ă la carte med kött-, fisk- och vegetariskt alternativ. Betalning sker pĂ„ plats till restaurang Smak.
Ang Covid-19: Vi följer FolkhÀlsomyndighetens rekommendationer och publiken ges möjlighet att hÄlla avstÄnd innan, under och efter arrangemanget.
Medverkande:
CHRISTINA OUZOUNIDISÂ
Christina Àr en av vÄrt lands ledande dramatiker, med pjÀser som upprört och hÀnfört sÄvÀl publik som kritik. I hennes dramatik finns en bestÀmd drivkraft mot den avgrund och svindel som döljer sig i sjÀlva sprÄket. Hon anvÀnder gÀrna den antika myten som fond: Orestiens Klytaimnestra, Agamemnon och Ifigenia Àr gestalter med hela traditionens tyngd, men som hÀr kommer att ingÄ i ett spel med nya regler. Myter tycks leva sitt eget liv inuti sina antika vÀrdkroppar. Repliker motsÀger sig, vÀver in sig i varandra och prövar endera sidan om en klyfta mellan makt och maktlöshet, rÀtt och fel, »natur« och »onatur«. Konflikten iscensÀtts i sjÀlva sprÄket. Samlingsvolymen Lögner som utkom pÄ Modernista förlag 2013 innehÄller Ordet ~ kött [2007], Lagarna [2007], Heterofil [2008], Naturen, vanorna, tiden, moralen [2009], Vit, rik, fri [2010], Tid för ekot [2011] samt Town Bloody Hall ~ andra akten [2012]. Terroristens kropp utkom pÄ Modernista förlag 2019 och sÀtts nu upp för första gÄngen.
SAGA GĂRDEÂ
Saga GĂ€rde Ă€r regissör och arbetar med scenkonst och film genom dokumentĂ€ra processer. Hon vĂ€ver samman dokumentĂ€rt material, ljud och musik med nyskrivna texter och skapar förestĂ€llningar med principer hĂ€mtade frĂ„n musikalisk komposition. I samarbete med ljuddesignern David GĂŒlich har hon arbetat med flera pjĂ€ser av Athena Farrokhzad, pĂ„ radio, pĂ„ Backa Teater och senast i ett ljudverk i RosengĂ„rd centrum. Hennes uppsĂ€ttning av Labyrint av Felicia Mulinari spelades pĂ„ Unga Malmö Stadsteater och vann dĂ€refter pris pĂ„ Scenkonstgalan 2019. Farrokhzads Krigerska i Saga GĂ€rdes regi pĂ„ Backa teater i januari har hyllats i pressen som bl a ett utmĂ€rkt stycke politisk teater och spelades för fulla hus. Saga har tagit initiativet till Amfi i syfte att stĂ€rka utvecklingen av ny svensk dramatik.
JOHAN RABAEUSÂ –
Johan Rabaeus Àr en av Dramatens mest uppskattade och rutinerade skÄdespelare, med mer Àn trettio produktioner pÄ nationalscenen i bagaget, dÀribland lÄngkörare som Den Girige och Amadeus. Han har en lÄng karriÀr bakom sig dÀr han varit verksam inom film och tv och gÀstar under hösten Malmö Opera i Funny girl.
BERI GERWISEÂ
Beri Gerwise Àr skÄdespelare och rapartist. 2014 medverkade hon i NÀsta NivÄ med Syster Sol som coach och blev efter det en del av kollektivet Femtastic. Beri har ocksÄ medverkat i Lyckliga Gatan dÀr hon tolkade en lÄt av Louise Hoffsten. 2017 slÀppte hon sitt debutalbum Rum. Hon medverkade i Krigerska av Athena Farrokhzad pÄ Backa teater under vÄren 2020.
ELLEN RUGEÂ
Ellen Ruge Àr ljusdesigner frÄn Oslo, numera boende i Stockholm. Hon gör ljusdesign för teater, opera, dans och utstÀllningar. Till hennes senaste produktionerhör HÀxjakten i regi av Alexander MÞrk-Eidem och En natt i den svenska sommaren regisserad av Eirik StubÞ pÄ Dramaten, Nixon in China i regi av John Fulljames pÄ Den Kongelige Opera i Köpenhamn och Wozzeck, regi Ole Anders Tandberg, pÄ Deutsche Oper i Berlin.
DAVID GĂLICHÂ
David GĂŒlich Ă€r kompositör, ljuddesigner och ljudlĂ€ggare och har arbetat med musik och ljud till över hundra filmer. David har ocksĂ„ arbetat med ljuddesign till flertalet uppsĂ€ttningar pĂ„ Helsingborgs stadsteater och pĂ„ Dramaten och senast gjorde han ljud live till skĂ„despelarna i den uppmĂ€rksammade uppsĂ€ttningen av Karl-Bertil Jonssons julafton pĂ„ Malmö Stadsteater. Han ligger Ă€ven bakom ljuddesignen pĂ„ flera köpcenter vĂ€rlden över. David arbetar ocksĂ„ med ljud inom alla möjliga omrĂ„den sĂ„som radio, TV, dataspel, offentliga installationer, web, samt som ljudkonsult och förelĂ€sare inom Ă€mnet ljudlĂ€ggning.
ARKIV
Pressmeddelande 200505
AMFI #3 BALSAM KARAMÂ
Förlustens rumtid – ett terapisamtal webbpremiĂ€r 10 maj kl 16.00.Â
I tredje delen av Amfis serie med ny dramatik iscensĂ€tts Balsam Karams Förlustens rumtid – ett terapisamtal. Karam vill undersöka vad som Ă€r möjligt att sĂ€ga om intersektionerna mellan förlust, trauma och rasism i ett rum dĂ€r det till synes Ă€r tryggt att sĂ€ga vad som helst â terapirummet. Genom att upprĂ€tta en terapisession i realtid följer vi en mors oförstĂ€llda resonemang kring förlustens roll i hennes liv dĂ€r paralleller dras mellan nutid och dĂ„tid, mellan vad som kunde ha varit och katastrofen som Ă€gde rum, mellan rasistisk litteratur och oförmĂ„gan att fĂ„ i sig mat om morgonen. Balsam debuterade med romanen HĂ€ndelsehorisonten (Norstedt förlag, 2018), en roman om förtryck, solidaritet, trauma och förlust vilka Ă€r teman hon Ă„terkommer till i Förlustens rumtid.Â
FörestÀllningen har filmatiserats och har webbpremiÀr pÄ delakakan.se/amfi den 10 maj, dÀr vi Àven publicerar ett transkriberat samtal om pjÀsen mellan Balsam Karam och poeten Jennifer Hayashida.
PĂ„ scen: Amina Szecsödy & Sofia Berg-BöhmÂ
Regi: Saga GĂ€rde
SĂ„ng: Sofia Berg-BöhmÂ
Ljuddesign: David GĂŒlichÂ
Foto: Shazi Ăzdemir
Klipp: Saga GĂ€rde
I samtal: Balsam Karam och Jennifer Hayashida
Hur ser den nya dramatiken ut idag? Amfi vill i serien Det Àr ett jag som talar utveckla och utmana svensk samtidsdramatik och ge utrymme för litterÀra röster att skriva för scen. Genom att utforska nya formsprÄk pÄ scen och bjuda in till samtal vill Amfi diskutera nya pjÀstexter utifrÄn deras litterÀra vÀrde och dramatiska potential. Serien presenteras pÄ Folkteatern i Göteborg, Konsthallen i Malmö och i Studio Biblom Hjelte i Stockholm med stöd av KonstnÀrsnÀmnden, Författarfonden och KulturrÄdet. I satsningen ingÄr Àven dramatikerna Athena Farrokhzad, Dimen Abdulla och Christina Ouzounidis som presenteras till hösten. Följ programmet pÄ delakakan.se/amfi.
Presskontakt:
Anja Zejnilovic +46709560264, anja@delakakan.se
Saga GÀrde, regissör +46707122440 saga@delakakan.se
MEDVERKANDE
Balsam KaramÂ
Balsam arbetar som bibliotekarie pÄ Rinkeby bibliotek och debuterade med romanen HÀndelsehorisonten (Norstedt förlag, 2018) som skildrar Milde, en ung kvinna frÄn Utkanterna, en plats bakom bergen dÀr mödrar och döttrar lever utanför samhÀllet. HÀndelsehorisonten Àr en djupt existentiell liksom politisk roman om centrum, förtryck solidaritet, trauma och förlust vilka Àr teman hon Äterkommer till i sin pjÀs Förlustens rumtid.
Amina SzecsödyÂ
Amina Szecsödy arbetar med scenkonst som skĂ„despelare och regissör. Szecsödy har en kandidat i teater frĂ„n Teaterhögskolan i Malmö som avslutades med det egna stycket Findus (Laterna magica). Hon studerar för nĂ€rvarande vid Institut fĂŒr Angewandte Theaterwissenschaft pĂ„ Justus-Liebig UniversitĂ€t, Giessen. Just nu arbetar hon med Echoes of you (s) tillsammans med koreografen Gry Tingskog och RAUBKOPIE tillsammans med Annelise Ostertag och Lena Appel.Â
Sofia Berg-Böhm  Â
Sofia Berg-Böhm Ă€r skĂ„despelare och sĂ„ngerska och belönades med Kungliga Musikaliska Akademiens Folkmusikpris 2017. Hon sjunger i banden Sirocco och Ăstblocket samt i Ă„terkommande samarbeten med Re:Orient. Som skĂ„despelare har hon varit verksam pĂ„ bl a Stockholms Stadsteater, Teater Tribunalen, Uppsala Stadsteater och Orionteatern. Sofia Ă€r Ă€ven en Ă„terkommande upplĂ€sare i programmet Dagens dikt i P1.Â
Jennifer Hayashida
Jennifer Hayashida Àr poet, översÀttare och konstnÀr, född 1973 i Oakland, Kalifornien, numera bosatt i Göteborg och New York. 2018 debuterade hon med diktsamlingen A Machine Wrote This Song (Gramma Poetry/Black Ocean) och hon har bl.a. översatt Athena Farrokhzad, Burcu Sahin, Iman Mohammed och Katarina Taikon till engelska. Sedan 2018 Àr hon doktorand i konstnÀrlig forskning vid Akademin Valand med Feeling Translation, ett projekt som undersöker översÀttning, rasifiering och idén om nationalstaten.
Ang Covid -19.
Efter FolkhÀlsomyndighetens rekommendation att inte resa inom landet och att begrÀnsa folksamlingar p g a den allmÀnna risken för smittspridning av Covid-19 skjuts speldatum och turné. Vi Äterkommer med nya speldatum sÄ snart det Àr möjligt och tills vidare gÄr programmet att följa pÄ delakakan.se/amfi.
ARKIVÂ
Pressmeddelande 200331
AMFI #2 FELICIA MULINARI:
WebbpremiÀr av Svaghetens parti
 VĂ€lkomna till Amfi #2 och webbpremiĂ€ren av Svaghetens parti av Felicia Mulinari! Nu finns Svaghetens parti att se i en filmatiserad version pĂ„ delakakan.se/amfi. PĂ„ hemsidan Ă€r Ă€ven pjĂ€stexten publicerad i sin helhet samt ett transkriberat samtal mellan Felicia och författaren Lina RydĂ©n Reynols.Â
Jag tror att svaghet kan skilja en frÄn mÀnniskor och kan alienera och göra en ensam. Men det som texten pÄ nÄgot sÀtt drömmer om Àr att om vi utgÄr ifrÄn att vi alla Àr beroende av varandra, vilket vi Àr, dÄ kanske svaghet ocksÄ Àr nÄgonting som kan skapa kollektivitet, omsorg och ansvar, sÀger Felicia om texten.
Texten Àr en lyrisk skildring av smÀrta och sjukdom dÀr Felicia Mulinari undersöker politiska och existentiella villkor för svaghet och omsorg. Vad innebÀr det nÀr kroppen Àr en brist, vilka Àr alla de kropparna som bÀr upp en kropp? Omsorg som en smÀrtsam paradox, skuld Àr en revolutionÀr smitta.
PÄ delakakan.se/amfi gÄr det nu att se en filmatisering av förestÀllningen i Saga GÀrdes regi med Sandra Medina pÄ scen och dÀr Sibille Attar gjort ljuddesign och musik. DÀr har vi Àven publicerat ett transkriberat samtal mellan Felicia och Lina Rydén Reynols om svaghet och kollektivitet.
Regi: Saga GĂ€rde
PĂ„ scen: Sandra Medina
Ljuddesign & teknisk rigg: Sibille Attar
I samtal: Felicia Mulinari & Lina Rydén Reynols
FörestĂ€llningen Ă€r bokad till Sommarscen Malmö och kommer spelas sĂ„ snart det Ă€r möjligt pĂ„ Studio Biblom Hjelte i Stockholm, Göteborgs Litteraturhus samt Malmö Konsthall igen.Â
Amfi vill utveckla och utmana svensk samtidsdramatik och ge utrymme för litterÀra röster att skriva för scen. Hur ser den nya dramatiken ut idag? Amfis utgÄngspunkt Àr att undersöka och synliggöra det dramatiska inslaget i ny poesi och prosa.Vi presenterar under vÄren 2020 tre författare som intresserar sig för litteraturen som intervention och som utmanar konventionella former i sitt skrivande, Lone Aburas, Felicia Mulinari och Balsam Karam. Genom att utforska nya formsprÄk pÄ scen och bjuda in till samtal vill Amfi diskutera nya pjÀstexter utifrÄn deras litterÀra vÀrde och dramatiska potential. I satsningen ingÄr Àven dramatikerna Athena Farrokhzad, Dimen Abdulla och Christina Ouzounidis som presenteras till hösten.
Serien produceras av produktionsplattformen Dela Kakan och presenteras i samarbete med Folkteatern i Göteborg, Göteborgs Litteraturhus, Malmö Konsthall och Studio Biblom Hjelte i Stockholm med stöd av KonstnÀrsnÀmnden, Författarfonden och KulturrÄdet. Projektet Àr initierat av regissören Saga GÀrde.
För vÄrens program och biljetter se delakakan.se/amfi
Filmatiseringen och pjÀstexten finns uppe under en veckas tid.
Presskontakt:
Anja Zejnilovic +46709560264, anja@delakakan.se
Saga GÀrde, regissör +46707122440 saga@delakakan.se
MEDVERKANDEÂ
FELICIA MULINARI (f. 1990) Àr poet, dramatiker, kritiker och aktivist. Hon började publicera sin poesi pÄ bloggen Texter om oss och under 2018 debuterade hon som dramatiker med pjÀsen Labyrint i Saga GÀrde regi pÄ Malmö Stadsteater. I lyriska dialoger mellan en flicka och hennes mormor sÀtts sÀtts ett barns frÄgor om livets slut, tillhörighet och lÀngtan i centrum. Hennes första diktsamling Det som inte kan utplÄnas utkom under februari 2019 pÄ Albert Bonniers förlag och Àr en diktsvit sprungen ur en kollektiv erfarenhet av rasism och vÄld. En stridsskrift dÀr ilskan blandas med sorg, stoltheten med skam, dÀr mödrarnas exil och ömhet omvandlas till barnens gemenskap och kamp.
SANDRA MEDINA medverkar under Amfi #2 som skĂ„despelare i Felicia Mulinaris Svaghetens parti. Sandra Ă€r utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Sedan 1994 har hon arbetat som frilansande dansare och har under Ă„ren arbetat med en mĂ€ngd olika koreografer och regissörer och inom olika genrer. Bland annat har Sandra arbetat pĂ„ Ăstgötabaletten, SkĂ„nes Dansteater och i Kompani Raandeâvoo och hon har haft Ă„terkommande samarbeten med Philippe Blanchard, Gunilla Heilborn, Kajsa Giertz, Lena Josephsson och Margaretha Ă sberg. Hon har Ă€ven dansat verk av Helena Franzen, Ina Christel Johannesen, Per Johnsson, Jens Ăstberg, Bogdan Szyber och Carina Reich m.fl. Sandra Ă€r vidareutbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm och har arbetat som skĂ„despelare pĂ„ ett flertal teatrar, exempelvis Teater Tribunalen, VĂ€stmanlands Teater och Stockholms Stadsteater, i kort- och lĂ„ngfilmer och i tv-serien SPUNG dĂ€r hon hade en av huvudrollerna. Sandra har Ă€ven erfarenhet som koreograf, bland annat genom scenkonstkollektivet Bastard Produktion, samt som danspedagog. Hon har bl.a. arbetat pĂ„ VĂ€stmanlands Teater med verket Girls will make you blush av koreografen Mari Carrasco, medverkat i Teateretablissemangets förestĂ€llning VĂ€lkommen till prekariatet samt framfört det egna verket Measured Moments pĂ„ turnĂ© med Riksteatern. Just nu Ă€r hon anstĂ€lld pĂ„ Kulturhuset Stadsteatern och har spelat i Ălskarinnor och Min fantastiska vĂ€ninnan under vĂ„ren.
SIBILLE ATTAR Àr musikproducent, lĂ„tskrivare och artist. Hon slĂ€pper skivor under eget namn sedan 2012 och 2019 mottog hon SKAP’s prestigefyllda Popris. I Amfi #2 medverkar hon som kompositör och har satt den ljudtekniska riggen för förestĂ€llningen.Â
För mer info http://www.delakakan.se/amfi#
Pressmeddelande 200129
Amfi – ny scen för samtal och dramatik presenteras i Stockholm, Malmö och Göteborg.
Amfis serie Det Àr ett jag som talar, presenterar under Äret dramatiker och ny dramatik pÄ Folkteatern i Göteborg, Malmö konsthall och en ny scen pÄ Fatbursgatan i Stockholm. Amfi vill utveckla och utmana svensk samtidsdramatik och ge utrymme för litterÀra röster att skriva för scen. Hur ser den nya dramatiken ut idag? Amfis utgÄngspunkt Àr att undersöka och synliggöra det dramatiska inslaget i ny poesi och prosa. Genom att utforska nya formsprÄk pÄ scen och bjuda in till samtal vill Amfi diskutera nya pjÀstexter utifrÄn deras litterÀra vÀrde och dramatiska potential.
Vi presenterar under vÄren 2020 tre författare som intresserar sig för litteraturen som intervention och som utmanar konventionella former i sitt skrivande. Vid premiÀren den 23 februari presenteras Lone Aburas stridsskrift Det Àr ett jag som talar (RÀkenskapens timme) och under mars och april spelas nyskrivna pjÀser av Balsam Karam och Felicia Mulinari. PjÀserna regisseras av Saga GÀrde, och efter förestÀllningen följer fördjupande samtal mellan dramatikern och inbjudna gÀster. I satsningen ingÄr Àven dramatikerna Athena Farrokhzad, Dimen Abdulla och Christina Ouzounidis som presenteras till hösten. Serien produceras av produktionsplattformen Dela Kakan och Àr initierat av regissören Saga GÀrde.
AMFI #1 LONE ABURAS
I första delen i Amfis serie med ny dramatik iscensĂ€tts den danska författaren Lone Aburas omtalade bok Det er et jeg der taler (regnskabets time) som serien lĂ„nat sitt namn ifrĂ„n. Aburas text pekar ut en ny riktning för traditionen av engagerad litteratur – indignerad men inte Ă€nglalik med exakta formuleringar som ger utrymme Ă„t bĂ„de skriande konkreta orĂ€ttvisor och ambivalensen hos den som pĂ„ tryggt avstĂ„nd pekar ut dem: âSĂ„ kom inte hĂ€r och prata om rabiata referenser och litterĂ€rt sjĂ€lvmord. Jag försöker egentligen bara vĂ€cka nĂ„got till liv, nu nĂ€r det provinsiella lugnet till slut ocksĂ„ har lĂ€mnat mig.â. Efter förestĂ€llningen följer ett fördjupande textsamtal med Lone Aburas.
AMFI #2 FELICIA MULINARI
I andra delen i Amfis serie med ny dramatik iscensÀtts Felicia Mulinari Svaghetens parti. Texten Àr en lyrisk skildring av smÀrta och sjukdom dÀr Felicia Mulinari undersöker politiska och existentiella villkor för svaghet och omsorg. Texten bÄde skildrar ett sjukdomstillstÄnd och skriver fram ett kollektiv av sjuka, en svaghetens organisering utifrÄn en telefonkö. Texten vÀnder pÄ vem som blir subjekt och objekt i en ömsint akt, vad innebÀr det nÀr kroppen Àr en brist, vilka Àr alla de kropparna som bÀr upp en kropp? Omsorg som en smÀrtsam paradox, skuld Àr en revolutionÀr smitta. Efter förestÀllningen följer ett fördjupande textsamtal med Felicia Mulinari.
AMFI #3 BALSAM KARAM
I tredje delen i Amfis serie med ny dramatik iscensĂ€tts Balsam Karams Förlustens rumtid. Karam vill undersöka vad som Ă€r möjligt att sĂ€ga om intersektionerna mellan förlust, trauma och rasism i ett rum dĂ€r det till synes Ă€r tryggt att sĂ€ga vad som helst â terapirummet. Genom att upprĂ€tta en terapisession i realtid följer vi en mors oförstĂ€llda resonemang kring förlustens roll i hennes liv dĂ€r paralleller dras mellan nutid och dĂ„tid, mellan vad som kunde ha varit och katastrofen som Ă€gde rum, mellan rasistisk litteratur och oförmĂ„gan att fĂ„ i sig mat om morgonen. Efter förestĂ€llningen följer ett fördjupande textsamtal med Balsam Karam.
Saga GĂ€rde, regissör vars uppsĂ€ttning av Athena Farrokhzads pjĂ€s Krigerska pĂ„ Backa teater just nu spelas och som hyllats i pressen sĂ€ger om satsningen: âAmfi ska verka för att författare och poeter fĂ„r möjlighet att utveckla svensk dramatik utifrĂ„n sin egen praktik och estetik. Att stĂ€lla scenen till förfogande hos vĂ„r tids starkaste litterĂ€ra röster. Serien Ă€r ocksĂ„ en naturlig fortsĂ€ttning pĂ„ det samarbete jag har med Athena Farrokhzad och Felicia Mulinari dĂ€r vi skapat förestĂ€llningar utifrĂ„n kompositionella principer med texten i centrum. Som senast i Labyrint pĂ„ Malmö Stadsteater och i Krigerska pĂ„ Backa Teater.â
PREMIĂR AMFI #1 OCH RELEASE PĂ VĂ RENS PROGRAM
Söndag 23 februari Studio Biblom-Hjelte, Stockholm 16.00 (begrÀnsat antal platser)
Torsdag 27 februari Folkteatern Göteborg 18.30
Lördag 29 februari Malmö Konsthall 15.00
Söndag 1 mars Malmö Konsthall 15.00
Det Àr ett jag som talar (RÀkenskapens timme) av Lone Aburas
i översÀttning av Johanne Lykke Holm (Anti, 2017)
Regi: Saga GĂ€rde
PĂ„ scen: Shang Imam
Videodesign & teknisk rigg: Thomas Romlöv
Ljuddesign: David GĂŒlich
I samtal: Lone Aburas
Amfi produceras av Dela Kakan i samarbete med Folkteatern i Göteborg, Malmö Konsthall, IAC Malmö och Studio Biblom-Hjelte i Stockholm. Dela Kakan Àr en produktionsplattform under konstnÀrlig ledning av Saga GÀrde som arbetar med dokumentÀra processer, ljudverk och scenkonst och Àr verksamma i Malmö och Stockholm. Projektet möjliggörs genom stöd av KonstnÀrsnÀmnden, Författarförbundet och KulturrÄdet. Biljetter: Bokas via respektive arrangör förutom den 23/2 pÄ Studio Biblom Hjelte dÀr anmÀlan görs via Monika@delakakan.se
Presentation av regissör och medverkande dramatiker
LONE ABURAS (f. 1979)
Aburas debuterade i Danmark med FĂžtexsĂžen (2009). Hennes text Det er et jeg der taler (Regnskabets time) Ă€r omnĂ€mnd som ett vredestal, en politisk monolog drabbade Danmark 2017 och Ă€r översĂ€tt till svenska, av Johanne Lykke Holm (Anti förlag, 2017). Boken pekar ut en ny riktning för traditionen av engagerad litteratur – indignerad men inte Ă€nglalik med exakta formuleringar som ger utrymme Ă„t bĂ„de skriande konkreta orĂ€ttvisor och ambivalensen hos den som pĂ„ tryggt avstĂ„nd pekar ut dem och belönades Montanas Litteraturpris. Under vĂ„ren 2019 utkom Ă€ven hennes andra roman Politisk roman pĂ„ pĂ„ samma förlag.
BALSAM KARAM (f. 1983)
Balsam arbetar som bibliotekarie pÄ Rinkeby bibliotek och debuterade med romanen HÀndelsehorisonten (Norstedt förlag, 2018) som skildrar Milde, en ung kvinna frÄn Utkanterna, en plats bakom bergen dÀr mödrar och döttrar lever utanför samhÀllet. HÀndelsehorisonten Àr en djupt existentiell liksom politisk roman om centrum, förtryck solidaritet, trauma och förlust vilka Àr teman hon Äterkommer till i sin pjÀs Förlustens tidrum.
ATHENA FARROKHZAD (f. 1983)
Athena Àr poet, dramatiker, översÀttare, litteraturkritiker och lÀrare vid Biskops-Arnös författarskola. Hon debuterade som dramatiker pÄ Ung scen öst 2013 med pjÀsen PÀron. Samma Är gav Athena ut diktsamlingen Vitsvit som sedan dess översatts till ett tiotal sprÄk och spridits över vÀrlden. Athena har ocksÄ skrivit pjÀserna Torget för Unga Klara, Moral enligt Medea för Oslo Nationaltheatret och Krigerska för Backa teater. Hennes senaste bok Àr diktsamlingen I rörelse, en samling fristÄende dikter som rör sig mellan fascismens frammarsch, rytmens rÀddning och vardagen i förorten. Dikterna Àr skrivna till och genom de gemenskaper som format hennes liv och dikt. I rörelser mellan individ och kollektiv, mellan tradition och förnyelse, mellan samtidens gravallvar och absurditet föreslÄr hon en poesi som vill anvÀndas utan att göra avkall pÄ komplexitet, som adresserar sorgen över de politiska ordningarna, samtidigt som den ser historiens utkomst som möjlig att ingripa i.
DIMEN ABDULLA (f. 1984)
Dimen har studerat dramatik vid Stockholms dramatiska högskolas utbildning och debuterade som dramatiker med monologen PÄ alla fyra som uppfördes av Stockholms stadsteater 2014. Hon har Àven skrivit pjÀsen Revolution som uppfördes av Ung scen/öst 2015, samma Är som Dimen utsÄgs till Radioteaterns husdramatiker. Under hösten 2018 spelades hennes pjÀs K, en hyllning till Leila K och till alla kvinnor som var före sin tid.
CHRISTINA OUZOUNIDIS (f. 1969)
Christina Àr en av vÄrt lands ledande dramatiker, med pjÀser som upprört och hÀnfört sÄvÀl publik som kritik. I hennes dramatik finns en bestÀmd drivkraft mot den avgrund och svindel som döljer sig i sjÀlva sprÄket. Hon anvÀnder gÀrna den antika myten som fond: Orestiens Klytaimnestra, Agamemnon och Ifigenia Àr gestalter med hela traditionens tyngd, men som hÀr kommer att ingÄ i ett spel med nya regler. Myter tycks leva sitt eget liv inuti sina antika vÀrdkroppar. Repliker motsÀger sig, vÀver in sig i varandra och prövar endera sidan om en klyfta mellan makt och maktlöshet, rÀtt och fel, »natur« och »onatur«. Ett krig iscensÀtts i sjÀlva sprÄket. Ett drama gestaltas om de grymma maktlekar sprÄket leker med mÀnniskan, om det vapen sprÄket Àr i mÀnniskors munnar och medvetanden. Samlingsvolymen Lögner innehÄller Ordet ~ kött [2007], Lagarna [2007], Heterofil [2008], Naturen, vanorna, tiden, moralen [2009], Vit, rik, fri [2010], Tid för ekot [2011] samt Town Bloody Hall ~ andra akten [2012].
SHANG IMAM
Shang Imam medverkar i Lone Aburas text under Amfi #1 som skÄdespelare. Shang Imam arbetar annars som reporter och producent pÄ det dokumentÀra samhÀllsprogrammet Verkligheten i P3. Hon har Àven regisserat förestÀllningen Krimradio pÄ Backa teater 2012. Hon har tidigare samarbetet med Saga GÀrde som regissör i Vitsvit och Brev till en Krigerska av Athena Farrokhzad pÄ radioteatern.
Press kit

PĂ„ bild medverkande dramatiker: Balsam Karam Athena Farrokhzad Felicia Mulinari fotograf Cato Lein, 2019

PĂ„ bild Saga GĂ€rde fotograf Rasmus Thord 2019. Pressbild att ladda ner.

Grafisk profil: Sepidar Hosseini

PĂ„ bild Christina Ouzounidis och Johan Rabaeus , fotograf Carl Hjelte.

PĂ„ bild Johan Rabaeus och Beri Gerwise, fotograf Carl Hjelte.

FörestÀllningsbild Terroristens kropp. Beri Gerwise, fotograf Carl Hjelte.